Recenze: Plán B - Nejvtipnější česká tanečnice a Maďar, o němž „se mluví“

Plán BHalka Třešňáková se spojila s maďarským choreografem Lászlem Fülöpem a vytvořili představení Plán B, které je dokonce vtipnější než Kancelář Blaník.

Možná, že není úplně na místě srovnávat internetový sitcom se současným tancem, ale na druhou stranu je určitě na místě napsat, že současný tanec může publikum někdy rozesmát víc než sitcom. Hlavní zásluhu na tom určitě má Halčina komediální a podmanivá osobnost, László jí spíš poskytuje výborné podmínky pomocí seriózního výrazu a preciznosti svých pohybů. Ne že by Halka neměla ladné pohyby, spíš umí perfektně využít neforemností svého těla a spojit je s výrazným komediálním talentem na místě, kde ho diváci až tak nečekají. Samozřejmě pokud znají Halčiny jiné projekty, tak už sofistikovanou, tělesnou komedii spíš čekají, já tedy rozhodně, poté, co jsem Halku naposledy viděla v její one-woman show na minulém ročníku festivalu 4+4 dny v pohybu, kde předvedla v představení Miss universe parodii na v médiích často prezentované pocity slavných lidí, že právě oni můžou zachránit svět. Halka se coby naivní Miss universe vyjádřila k velmi širokému spektru problémů celého světa s vírou, že ve chvíli, kdy se ona dostává ke slovu, bude mnoha trpícím pomoženo a mnohé ze současných problémů vyřešeno.

V plánu B se Halka s Lászlem věnují hlavním a vedlejším linkám lidského osudu, porovnávají, co je v životě fiktivní a co reálné, tedy vlastně co je důležité a co méně důležité, a docházejí k výsledku, že se to nikdy dopředu nedá odhadnout. Toto téma ztvárňují pomocí série skečů, u kterých se též nedá rozhodnout, zda jednají v prvním plánu spíš o osobité taneční choreografii, nebo o skrytých možnostech scénického humoru ukrytého v osobité taneční choreografii. Nepravděpodobnost tohoto spojení má výrazný podíl na jedinečné komičnosti celku. Většina pohybových figur ztvárňuje nepodařený pokus o nápodobu nějakého ideálu, zároveň ale tato parodičnost nevyžaduje ztrátu charismatu inscenace, dění se plynule přepíná z parodie do vážné polohy a zpět. I Halka s Lászlem se takto přepínájí, když jako původně pohledný, elegantně oblečený pár odhalí spodní vrstvu oblečení – startrekové kombinézy, a ještě poté docela směšně vyhlížející těla v nevzhledných plavkách.

Kdo Halku Třešňákovou neznal a oblíbil si ji až v populární Kanceláři Blaník, kde hraje lobbistovu sekretářku, měl by její tvorbu určitě poznat. S Halkou také vyšel velký rozhovor v posledním čísle Nového prostoru, kde vypráví o svých názorech na život a na svět. Halka vystudovala Katedru nonverbálního divadla a komedie pod vedením Ctibora Turby na HAMU, nyní učí na DAMU, je autorkou dlouhé řady divadelních projektů, hrála v několika představeních Miroslava Bambuška či ve filmu Jitky Rudolfové Zoufalci. Maďarského choreografa a performera Lászla Fülöpa prý potkala v hospodě, kam oba často chodili (aspoň to tak tedy tvrdí v představení). Fülöp se ve svých tanečních choreografiích věnuje zkoumání člověka během komunikačních procesů a v různých sociálních rolích. Zajímají ho osobitá všednodenní gesta, snaží se vyhnout generalizaci, spektakulárním elementům a klasické taneční estetice. Často spolupracuje s psychology.

V programu se píše: „...Snaží se k sobě přiblížit, aby byli v bezpečné vzdálenosti od sebe samých. Podobají se spíš dvěma rovnoběžkám, které se protnou, jen skloní-li se jedna před druhou...“

Plán B

Hrají: Halka Třešňáková, László Fülöp