Kazimír a Karolína – Velký mejdan v Divadle na Orlí

 

Kazimír a Karolína foto divadlonaorliKazimír přišel o práci, nesnadno se s tím srovnává, agresivní reakce na frustraci se obrací proti jeho dívce Karolíně, vztah se rozpadá… Sociální problémy a ostře rozvrstvená společnost jsou určujícím pozadím hry Ödöna von Horvátha z roku 1932.

 

 

Mnichovský Octoberfest je prostředím, které obnažuje vratkost citů a vztahů mladých lidí v plné syrovosti. Své sehrává sociální pozadí a jeho determinující vliv.

„Lidová hra“ na jevišti brněnského Divadla na Orlí, v podání studentů 4. ročníku činohry JAMU ožívá, jako by byla napsaná v naší současnosti. Ostatně, krizová léta třicátá se těm našim soudobým v ledasčem podobají. Jádrem hry je ovšem vztah mladých, jeho proměny, ústící v destrukci a nové hledání. Citové peripetie, obdobné za všech dob, jsou tím, co oslovuje, čím je inscenace silná a současná nejvíce.

Děj by se mohl docela dobře vnímat či přímo odehrát jako velký mejdan, dnes někde u nás. Uvolněná atmosféra nejen boří konvence, ale dává vyplout na povrch nastřádané neuspokojenosti. Protějšek citového vztahu se stává zástupným objektem za všechny křivdy a nezdary.

Je to oboustranné. A stále ostřejší: výčitky, bouřlivé afekty, rozchod. Pak zkratkovité hledání, znovu naděje, přehmaty, omyly… Karolina a Kazimír se rozcházejí, pokoušejí se o nové vztahy, šťastný neodchází žádný z nich. Obdobná nespokojenost a skepse prosakuje navenek ze všech postav hry.

Je to špatně. Opakované “wrong, wrong“ (Depeche Mode) mění zpěv v dusivou monotónní litanii plnou znavenosti. – Působivé podání Agáty Kryštůfkové (Karolina) v závěrečné části inscenace. S Viktorem Zavadilem (Kazimír) ztvárnili emočně vypjaté i fyzicky náročné role. A. Kryštůfková musela projít řadou výrazových proměn, než došla k onomu „wrong“.

V roli svérázného glosátora a excentrického egoisty Schurzingera, který sotva naplní očekávání rozbolavělé duše, zaujal Dominick Benedikt. Kristýna Hulcová, v nevelkém rozsahu role, přesvědčivě ztvárnila proměny Erny. – Děvče jednoduchého, robustního násilníka přijímá daný úděl se submisivní pasivitou či rezignovanou apatií. Když pánovitý, hrubý Franc (Jakub Urbánek) mizí ze scény, otevírá se jí možnost nového začátku. – Máme před sebou jinou Ernu. Rozjasněnou i frivolní, naplněnou očekáváním změny, v nových podobách a valérech.

Dvojice sebestředných nafoukanců z „lepší“ společenské vrstvy, v podání Petra Németha a Martina Hudce, připomene některé současné týpky zbohatlíků. To své, spíš komplementární v ději, rozverně, jak je třeba, odvedou Šárka Býčková a Tereza Slámová.

K. Hulcová se uplatnila nejen jako herečka. Za pomoci kolektivu je autorkou hudebního výběru a cover textů.

Zařazení populárních písní současnosti živou hudbou a zpěvem v podání mladých činoherců, bylo dobrým tahem. Hra, málem již stoletá, tak ještě víc rezonuje s dneškem. Stejně vhodnou volbou je scéna, které dominuje nafukovací hrad. Dává ráz prostředí lidové zábavy, současně se stává místem, v němž rozpustilé hrátky přecházejí v bitky. Inscenace bez přestávky má spád, herci hrají s nasazením, někdy trochu jistě i sami sebe.

Divák rád zatleská talentovaným hercům, kteří se zanedlouho rozejdou do různých stran. Uznání náleží režii Michala Skočovského z téhož ročníku, který již na profesionální scéně působí. Také ostatním, kteří na inscenaci staré hry o mládí, v provedení dnešních mladých, spolupracovali.

 

Ödön von Horváth: Kazimír a Karolína

Kazimír: Viktor Zavadil

Karolína  Agáta Kryštůfková

Schurzinger  Dominick Benedikt

Rauch Petr Németh

Speer Martin Hudec

Franc Merkl Jakub Urbánek

Jeho Erna Kristýna Hulcová

Ela Šárka Býčková

Marie Tereza Slámová

Režie Michal Skočkovský

Překlad Josef Balvín

Kostýmy a scénografie Jitka Fleislebr

Grafika Lucie Harapátová

Produkce Daniela Zarodňanská

Hudba Mc Erna a kol.

Fotografie Klára Kvardová

Pedagogické vedení: Doc.Mgr. Aleš Bergman, PhD., Prof. PhDr. Josef Kovalčuk, doc. Břetislav Rychlík

Premiéra 14. 2. 2016 – Divadlo na Orlí

 

FOTO NAHOŘE Z PŘEDSTAVENÍ Kazimír a Karolína

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Úterý, 23 Únor 2016 11:06 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB