Recenze: Erben: Sny – velmi syrová vánoční besídka

Erben SnyHanda Gote se tentokrát pokusili o vlastní inscenaci snů Karla Jaromíra Erbena.

Erbenovy sny byly poprvé samostaně vydány roku 1970, do té doby vyšly pouze jako součást Díla. Literární historikové se domnívají, že podnětem k zápisu snů Erbenovi mohl být článek Obrazy a květy snů Karla Sabiny, kde psal, že sny samy jsou často poetičtější než pokusy o poezii. Sny jako inspirační zdroj sice patří nejvýrazněji k surrealismu, rádi si jich ale všímali i umělci v období romantismu zaměření na nitro člověka a jeho subjektivní vnímání světa. Erbenovy sny vyšly například také v roce 2003 v nakladatelství Primus spolu se sny Karla Hynka Máchy.

Texty snů nejsou v inscenaci přímo následovány, pouze občas citovány a určují ducha celé hry. Možná znějí v myslích tří postav (Tří králů), zároveň autorů představení. Handa Gote lze klidně označit za nejoriginálnější současný český divadelní soubor, přičemž jejich svébytnost paradoxně podporuje, že se nepokoušejí svoje inspirační zdroje skrývat, naopak o nich mluví a často si libují v jejich nekompatibilitě (tu kromě Karla Jaromíra Erbena uvádějí například ještě Alexandra Jodorowského a venkovské ochotnické divadlo). Handa Gote se dokonce ani netváří jako umělci, spíš jako popletení rozradostnění kutilové nebo jako na sen si hrající zanedbané děti. Téměř nic zde napůsobí jako pokus o imitaci reality. Situace a postavy se vedle sebe a spolu pohybují dost náhodně, právě jako ve snu. Dojem náhody a ochotnictví ale za sebou skrývá tajemství, protože téměř každý, kdo talent nemá a o něco takového se pokoušel, dobře ví, že charisma zdaleka na každého ochotníka nečeká. A soubor Handa Gote naopak charismatem přímo čpí. Divadlo v jejich pojetí není dramatem ve smyslu inscenace příběhu, v němž se střetají protichůdné síly, není ale ani programovým provokativním popíráním klasického divadla. Je nejspíš hledáním vlastní cesty. Představení Erben: Sny je surreálnou taškařicí, během které si trojice postav (Tří králů) vystačí s dvěma nůšemi naplněnými různými podomácku vyrobenými pomůckami. Handa Gote si na rukodělnosti zakládají, vyrábějí si vlastní hudební nástroje, loutky, i všechny další rekvizity a i jednotlivé scény, z nichž se představení skládá. Vše stloukají dohromady jak ptačí budku z různobarevných nesouměrných prkýnek. Divákovi se v této budce zalíbí hlavně v případě, že je dostatečně melancholický, a přitom zároveň miluje infantilně-temný humor. Představení Handa Gote fungují jako nová tajná dětská řeč, jíž rozumějí i dospělí. V případě Snů mluví o povánoční masopustní melancholii, pro kterou je typická těsná blízkost slavnosti a smrti. Erben: Sny působí jako bizarní vánoční besídka kroužku zaostalých ochotníků z psychiatrické léčebny, která „náhodou“ zakončena nevinným gestem dosahuje neplánovaně hlubokého duchovního výrazu.

Erben: Sny

Autorský tým: Švábová, Procházka, Smolík, Dörner, Hybler

Produkce: jedefrau.org