Jak kladenská radnice slaví sto let divadla? Trapasem...

Bendlová ředitelka kladenského divadlaMěstské divadlo v Kladně letos slaví sto let a místní radní si na oslavu výročí připravili zábavnou estrádu. V médiích se probírá odchod uměleckého šéfa Daniela Přibyla z funkce – řeší se, proč odchází někdo, kdo odejít nechce, a za jehož působení navíc divadlo získalo dobré renomé a několik ocenění.

 

 

 

 

Radní zarytě tvrdí, že se skoro nic zvláštního neděje. Město Kladno provozuje divadlo od roku 1915, proto letos to neblahé výročí. Soubor už pátou sezónu v původní divadelní budově nehraje z důvodu rekonstrukce (která probíhá podle projektu architekta Davida Vávry). I v provizorních podmínkách loutkového Divadla Lampion si však pod vedením Daniela Přibyla vedli skvěle (získali 4 nominace na cenu Thálie, nominaci na divadlo roku 2014 a Cenu Josefa Balvína v roce 2015). Odchodem uměleckého šéfa se tedy divadelníci cítí nepříjemně dotčení a ohroženi hlavně proto, že Přibyl velkou část z nich do divadla přivedl a společně na současné podobě souboru pracovali. Navíc se nikdo z nich nedozvěděl skutečný důvod jeho odchodu, a to i přesto, že se včera, 18. listopadu 2015, primátor Volf sešel s herci.

 

V rozhovoru pro Divadelní noviny Přibyl sice tvrdí, že odchází po vzájemné dohodě s ředitelkou divadla Blankou Bendlovou, a že důvodem k jeho odchodu byly stížnosti na nízkou návštěvnost (primátor Volf na tiskové konferenci dne 18.listopadu 2015 vyzdvihl, že z představení Matka/Otec někteří diváci dokonce v polovině odešli!!!).

 

Primátor však také tvrdí, že Přibyl z funkce odchází na svou vlastní žádost: „Já si s velkým pobavením čtu v novinách příběhy, které se tu nestaly. Do toho jednání jsem navíc vůbec nevstupoval a s nikým jsem o tom nekomunikoval. Jen žasnu, že nám chodí dopisy, jak někdo podporuje kladenské divadlo, jako bychom ho chtěli snad rušit. Přitom jediná změna, ke které dochází, je, že divadlo si platilo provoz samo, a nyní ho budeme platit my jako město. A to zejména proto, že předpokládáme reklamace, když se chod nové budovy divadla bude rozbíhat.“

 

Jenže o provozu celého divadla včetně dramaturgie má nově rozhodovat Ladislav Pavlík, vedoucí oddělení právních subjektů, kultury, tiskových a administrativních agend, který donedávna nepřicházel s divadlem vůbec do styku. Nově zrekonstruovaná budova by zároveň měla začít sloužit i jiným než jen divadelním účelům. Pan primátor Volf na tiskové konferenci uvedl, že by divadlo mohlo zároveň plnit funkci kulturního domu – měly by se v něm pořádat koncerty, oslavy, a měly by v něm hostovat soubory z jiných měst České republiky. Jak něco takového může zasáhnout chod divadla, v němž se nejen hraje, ale musí se také zkoušet, si může docela dobře představit i laik. 

 

Primátor dále pokračoval: „My chceme, aby se ten soubor udržel, jsme na něj docela pyšní, chtěli bychom ale, aby se vrátila situace z roku 2004, kdy se tu stály dlouhé fronty na lístky. Takže jediné, kdy jsme měli vyhovět a nevyhověli, bylo, že na 21. prosince 2015 byl připravený ke zkoušení režisér, jenže toto představení v lednu premiéru mít prostě nemůže, protože budova ještě nebude zkolaudovaná.“

 

A kdo tedy rozhodl o zrušení lednového představení? Na tuto otázku pan primátor odpověděl, že neví.

 

A žádná kritika dramaturgie současného souboru ze strany magistrátu města, jak napsal třeba pro MF DNES Vojtěch Varyš, se tedy neobjevila?

 

Žádná kritika se nesnesla ze strany magistrátu. Jediná kritika, která přišla, byla od občanů. A ti si stěžovali na program kladenského divadla posledních asi čtyř, pěti let. Já jsem nepochopil jednu jedinou věc, proč za naše peníze soubor připravoval hru na leden, když bylo jasné, že divadlo můžeme otevřít až v březnu.“

 

Tak jasné to tedy ale nebylo. Souboru bylo oznámeno až 5. listopadu 2015, že se otevření divadla přesouvá z ledna na březen. Asi nějaká „chyba“ v komunikaci.

 

A není panu primátorovi líto, že odchází z kladenského divadla člověk, za jehož šéfování získal soubor tolik ocenění?

 

Nemůžeme sice jít naproti jenom požadavkům diváků, ale ani pouze nějakým uměleckým cenám. Musí to být někde mezi,“ říká primátor Volf, který prý do divadla chodí, ale nemohl si bohužel vzpomenout na žádnou hru, kterou v divadle v poslední době viděl, zato novináře ujistil, že do divadla velmi často chodí jeho syn i jeho maminka.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 19 Listopad 2015 17:25 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB