Recenze: Přízraky – když stěny domova krvácely

PřízrakyJe lépe bojovat za polomrtvé ideály, nebo svým potomkům nalít čistého vína? Co by se stalo, kdyby Nora neodešla od manžela?

Domov je útulné útočiště

Ve slavné Ibsenově hře odejde Nora od manžela poté, co si uvědomí, že jejich vztah je založen na přetvářce. V méně slavných Přízracích Helena Alvingová od manžela neodešla a svého syna Osvalda i celé okolí vytrvale a na vlastní úkor přesvědčovala o manželově bezúhonnosti, ačkoli žil zhýralým, vůči rodině bezohledným životem. Jenže vina se nenápadně přenesla na ni. Manželovy hříchy totiž měly být raději otevřeny, aby se k ranám dostal vzduch, protože pečlivě tutlané zlo nabobtnalo a jeho neviditelné kořínky se rozrostly mimo Helenin dosah. Staré křivdy se jako přízraky dokola vracejí, když se v realitě vynořují jejich podobenství.  Pečlivě ochraňovaný, rozmazlovaný Osvald trpí tíhou otcových břemen, o nichž nic neví, kdyby věděl, možná mohl jejich důsledkům předejít. Matka žijící život skrze syna je usvědčena z osudové chyby.

Kladenské divadlo uvedlo v sobotu 14. listopadu 2015 možná závěrečnou reprízu Přízraků Henrika Ibsena v režii Jana Friče. Naposledy před tím se toto představení česky hrálo v roce 1988 v nastudování Jana Nebeského. Přízraky vznikly během Ibsenova pobytu v Římě v roce 1881 a odrážejí osobní traumata svého autora. Ibsen ve svých necelých sedmnácti prožil avantýru s o deset let starší služkou. Na nemanželské dítě do jeho dospělosti platil, ale k jeho matce ani k němu se veřejně nehlásil. V Přízracích jsou ambiciózní muži podpíraní konvencemi svázanými, frustrovanými ženami, ženy udržují dojem pevnosti domova a z jejich frustrace vzchází nevídaná síla, zatímco základy otcovského domu hnijí. Matky však kryjí trhliny vlastním tělem do posledního dechu. Lidstvo předvádí ve jménu boha divadlo sobě samému. Jsme zhruba v době, kdy se zrodila psychoanalýza.

Skvělý Ibsenův text Fričův režijní, poťouchle depresivní styl naplno rozezní, jako by ho Ibsen napsal přímo pro Friče. Vnitřní prožitky od vnějších nelze oddělovat, podvědomí o sobě v umění dává už naplno vědět. Iluze dobrého člověka se zhroutila. Naopak pološílenému, chybujícímu člověku tato hra otvírá svou náruč a říká mu: pojď, já přece vím, že když už ses jednou dostal na tenhle svět, tak to nemáš vůbec lehké. Naopak přiznáš a ukážeš-li své vady a chyby, může ti být možná líp, já tě utěším a pochovám.

První část představení připomíná atmosférou Lynchovo Městečko Twin peaks. Za banálními dialogy spořádaných občanů se rýsuje temná energie podpořená retro-futuristickým vizuálem. Jak je tragédie postupně odkrývána, jsou postavy Fričem víc ironizovány. Popkulturní odkazy se cynicky zakusují do kritiky lidskosti, z čehož vzniká cynismus na druhou. Úzkostná severská existeciální temnota se mrštně přesouvá do polohy béčkového horroru a zpět. Zesměšnění přichází v pravou chvíli, a místo, aby tíze odlehčilo, ještě jí nečekaně nakládá. Frič se k divadlu staví podobně frackovsky jako Osvald Alving k vlastnímu životu, ale to neznamená, že s uštvanými, padlými postavami nezachází s respektem a citem. Spíš naopak, protože si s nimi evidentně dobře rozumí.

Smutnou tečkou za touto nadšenou recenzí je  připomenutí situace, v níž se nyní soubor Městského divadla Kladno nachází. Umělecký šéf Daniel Přibyl, za jehož působení divadlo prokázalo vysoký umělecký kredit (důkazem nejsou pouzeny ceny a nominace na ně, ale především samotná představení) ve své funkci 30. listopadu 2015 končí. Ředitelka a jednatelka divadla Blanka Bendlová údajně nepředstavila souboru žádnou další vizi ohledně dalšího fungování, ani souboru nezdůvodnila nucený odchod uměleckého šéfa. Soubor je v tuto chvíli bez budovy, bez uměleckého vedení i bez informací, které by jim budoucnost nějak objasnily.

Přízraky

Henrik Ibsen

premiéra: 22.3.2014 v Městském divadle Kladno