PQ: Divadelní událost roku

 

PQ 2015 Franc AleuNejvýznamnější mezinárodní přehlídka v oblasti divadla a scénografie na světě s tradicí od roku 1967 se opět po čtyřech letech vrátila do Prahy. 13. ročník Pražského Quadriennale se nese v duchu živé výstavy, která až do 28. června nabízí prezentaci tvorby stovek umělců ze sedmi desítek zemí světa. Na návštěvníky čekají neobvyklá setkání – narazí na mrak, bouřku, živého orla a v mnoha případech se stanou nedílnou součástí samotné instalace.

Související: Proč (také) navštívit PQ?

 

 

 

Proč vlastně Pražské Quadriennale vzniklo? Byla to reakce na výrazné zahraniční úspěchy českých scénografů v šedesátých letech 20. století. „Česká republika tehdy byla Mekkou evropské scénografie,“ uvádí Daniela Pařízková, výkonná ředitelka Pražského Quadriennale.

 

Šedesátá léta byla i u nás nakloněna mezinárodní spolupráci a kulturní výměně. První ročník PQ se v Praze konal roku 1967. A byl úspěšný – obeslalo ho kolem 25 zemí a zaznamenal i poměrně velkou návštěvnost laického publika. „Přesto ale až do počátku 90. let bylo PQ vnímáno spíš jako expertní akce určená poučenému publiku; připisoval se jí (a dodnes připisuje) ale také význam v tom, že do Československa přivážela tvorbu umělců ze západních zemí, z nichž mnozí přijížděli osobně,“ říká Daniela Pařízková.

 

Po roce 1989 začalo PQ hledat cesty, jak se přiblížit širšímu publiku. „Je to i cesta, kterou bychom se chtěli ubírat i do budoucna,“ objasňuje Daniela Pařízková. „Dále se budeme zaměřovat na to, že neprezentujeme už jen samotné divadlo, ale i projekty na pomezí divadla a výtvarného umění, divadla a filmu, divadla a architektury, projekty, které používají prostředky různých uměleckých disciplín, ale stále se nějakým způsobem vztahují k prostoru. Praha potřebuje kulturní akci, která se koná v celém městě a která sem přivádí zahraniční experty i publikum, protože je jazykově bezbariérová. PQ by pro Prahu mohlo být tím, čím je bienále výtvarného umění pro Benátky, kde po čtyři měsíce město žije uměním, za kterým tam jezdí lidé z celého světa.“

 

A současná pozice Pražského Quadriennale? „Změnili jsme Quadriennale z pouhé scénografické přehlídky v událost, jež zahrnuje stovky workshopů, performancí, přednášek a dalších projektů, tím se stalo jedinečným pulzujícím místem pro výměnu názorů a blízká setkání tisíců divadelních studentů a profesionálů z různých oborů z celého světa,“ říká umělecká ředitelka PQ Sodja Lotker. A dodává: „Chtěla jsem inspirovat kurátory výběrů jednotlivých zemí k zamyšlení nad tím, proč děláme věci a ne jen, co děláme. Tedy nepředstavit další scénu k dalšímu Ibsenovi nebo Shakespearovi, ale tlumočit význam toho, co scénografie „dělá“, jak ovlivňuje představení a diváka – stejně jako naše životy výrazně a každodenně ovlivňuje hudba, počasí a politika (umění, etika a příroda). To, jak se na práci scénografa odrazí jeho/její světonázor, konkrétní kulturní prostředí či témata, s nimiž se střetává, to je podle mě nejdůležitější.

 

To, co se od roku 1967 na Pražském Quadriennale nezměnilo, to je ústřední postavení národních expozic. Ty představují aktuální trendy scénografie a divadla vůbec, od scénického umění přes kostýmní, světelný a zvukový design až po nové scénografické přístupy jako site-specific, pouliční performance a mnohé další. Návštěvníci se tak mohou formou zážitkové výstavy pomyslně přesouvat po mapě současného divadelního světa. Zároveň se ale budou přesouvat i v reálném prostoru české metropole.

 

„PQ 2015 bude prostorově velmi odlišné: hlavní sekce (Sekce zemí a regionů a Studentská sekce) budou rozloženy do více dějišť. Většina těchto míst se nachází v centru Prahy a disponuje odlišným architektonickým charakterem. Navíc nás čeká i mnoho projektů ve veřejném prostoru v centru Prahy. Tím podle mě vznikne lepší dialog s městem a jeho obyvateli,“ objasňuje Sodja Lotker.

 

Proč by si tedy návštěvník neměl nechat ujít dění na Pražském Quadriennale? „13. ročník PQ by se dal charakterizovat jako živá výstava nebo přímo scénografický festival, který během 11 dní nabídne desetitisícům návštěvníků prezentaci děl z více než 78 zemí celého světa,“ říká výkonná ředitelka Daniela Pařízková. „Snahou je podat scénografii jinak, pochopitelněji a zábavněji, zasadit ji do kontextu samotného města či určitého místa, ve kterém se nachází. Celý program se v letošním roce poprvé odehraje v historickém centru Prahy, jak uvnitř významných staveb a památek, tak ve veřejném prostoru. Hlavní částí PQ, která bude nejvíce zajímavá pro veřejnost, je Sekce zemí a regionů. Návštěvníkům nabídne ohromující labyrint scénografických výstav, s vlastními živými akcemi a interaktivními instalacemi. Uvnitř budov i ve veřejném prostoru bude díky tématům PQ 2015 SdílenýProstor: Hudba, Počasí, Politika znít hudba nejrůznějších forem, bude panovat nevyzpytatelné počasí a rezonovat politické a společenské dění současnosti. Na návštěvníky čekají v rámci expozic neobvyklá setkání – narazí na mrak, bouřku, živého orla a v mnoha případech se stanou nedílnou součástí samotné instalace.“

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 18 Červen 2015 07:57 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB