Do-theatre a nerealizovaný scénář Andreje Tarkovského

Email Tisk PDF

E.T.A. HoffmanDrama posledních dnů makabrózně-romantického spisovatele a hudebního skladatele E.T.A. Hoffmanna zpracoval v příběh ruský režisér Andrej Tarkovskij, ale zemřel dřív, než jej stihl zrealizovat. V říjnu jej bude možné zažít v Praze v podání ruského tanečního souboru Do-theatre.


Tarkovskij napsal v roce 1974 scénář inspirovaný podivuhodnou osobností E.T.A Hoffmanna (1776-1882) – průkopníka žánru horroru a fantasy, hudebního skladatele, karikaturisty a hudebního recenzenta (A. ve jméně znamená Amadeus). Svým romantickým, makabrózně-karikaturistickým literárním stylem předznamenal Hoffmann způsob psaní celé řady spisovatelů, například Edgara Allena Poea, Nikolaje Vasilijeviče Gogola, Fjodora Dostojevského, Charlese Dickense či Franze Kafky. Ve svých novelách a povídkách často využíval svébytné politické satiry.


Kromě literárního světa zasáhl Hoffmann také do světa hudby, ne jen jako skladatel, ale také jako hudební kritik. Jeho způsob psaní o hudbě určil jeden proud v tomto žánru na dlouhou dobu.


Tarkovskij nebyl sám, koho Hoffmannova osobnost a život inspirovaly ke zpracování. Britská spisovatelka a novinářka Angela Carterová vydala roku 1972 postmoderní pikareskní román The infernal desire machines of Doctor Hoffmann (doktor Hoffmann je zde jakousi literární emanací doktora Fausta a zároveň symbolem podivného, lehce zvrhle fantazijního světa).


Hoffmannovo dílo také údajně inspirovalo režiséra Ingmara Bergmanna k filmovému opusu Fanny a Alexander.


Pro pohybový soubor Do-theatre zpracovala Tarkovského scénář o Hoffmanovi dokumentaristka Anastasia Alexandrowa. Vznikl jakýsi excentrický taneční kabaret, v němž vystupuje Hoffmann spolu s vlastními literárními postavami, vyprávějíc příběh osamělé duše, která upřednostnila snění a iluze před všemi svody tohoto světa.


Do-theatre patří k nejslavnějším ruským představitelům nového avantgardního divadla, které kombinuje prvky divadla, tance, hudby a vizuálního umění. Za svůj vlivný inspirační zdroj považuje Do-theatre mimo jiné českého surrealistu Jana Švankmajera (kromě něj uvádí ještě Vladimíra Vysockého, Dzigu Vertova, Sergeje Paradžanova, Andreje Tarkovského, Antona Pavloviče Čechova či hudebního skladatele Arvo Parta a také dětství prožité v ruské totalitě.)
Do-theatre se vrací do České republiky po pěti letech. Představení nazvané Gofmaniana.Dust of dreams uvede dvakrát – 23. a 24. října 2014 v rámci narozeninových oslav experimentálního prostoru Roxy/NoD.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 26 Září 2014 10:24 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz