Vnitroblock představuje díla Lukáše Havrdy – malíře stop naší pohnuté historie


Jeho malířské umění lze často vidět ve filmech a pořadech České televize, kde pracuje jako scénický výtvarník. Na svých realistických plátnech zachycuje syrové objekty brutalistní architektury nebo stavby s pohnutou historií z doby normalizace. Nejnovější tvorba Lukáše Havrdy je k vidění v industriálních prostorách Vnitroblocku v pražských Holešovicích do 19. května.

Lukáš Havrda: O.D.V., 65 x 95 cm, 2017. Foto: archiv autora

 

Lukáš Havrda se ubírá směrem „nového realismu“, kde hrají prim potemnělé a nejednoznačné interiéry nebo městské scenérie. Své kořeny má v Pojizeří, prostředí, kde jej významně ovlivnila a inspirovala monumentálnost a také jistá syrovost brutalistní architektury liberecké skupiny SIAL. Jeho plátna tak zachycují například liberecký obchodní dům Ještěd nebo semilský kulturní dům.

Lukáš Havrda: Ještěd, 85 x 65 cm, 2015. Foto: archiv autoraMísta s pohnutou historií z temného období minulého režimu jsou také častými tématy Havrdovy tvorby. I proto mezi jeho náměty můžeme najít objekty lehkého pohraničního opevnění, Labskou boudu, ale také architektonicky cenné stavby, jako je například obchodní dům Kotva.

„Podle mého názoru je nutné si minulost připomínat, už jen z toho důvodu, aby si ji někteří neidealizovali. I proto tyto objekty maluji,“ říká o své tvorbě autor. Na výstavě ve Vnitroblocku, kterou pojmenoval Ztracený druh, představuje výběr své nejnovější tvorby, ve které kromě architektury naznačuje také posun směrem k figurálnímu zobrazování anonymních postav.

Ve své tvorbě je Lukáš Havrda výrazný také pro něj charakteristickým použitím malířské technologie asfaltu, která mu umožňuje balancovat mezi malířskou tradicí realistického zobrazení a vlastní fantazií. Častokrát tak kombinuje pravoúhlé linie architektonických staveb s rozptýlenými abstraktními okraji, které v obrazech reprezentují prvek náhody.

„Používám barvy všeho druhu, olej, akryl, spreje, a právě i syrský asfalt. K němu jsem se dostal přes grafiku, když jsem se učil dělat lepty. Každý obraz si už od svého vzniku žije vlastním životem. Kolikrát vznikne dobrá věc, ale už se mi ji nepodaří zopakovat,“ uvádí Lukáš Havrda.

 

Lukáš Havrda (*1987) vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze na Žižkově a od roku 2007 se profesně věnuje scénografii v České televizi. Jeho častokrát až desetimetrové kulisy lze vidět například ve filmech Anděl páně, Hlídač č. 47 nebo seriálech Vyprávěj, Rapl či Cirkus Bukowski. Mezi jeho největší projekty patřila například tvorba makety nechvalně proslulé sochy Stalina ve skutečné velikosti pro film Monstrum, jež byla instalována na jejím původním místě. V rámci autorské tvorby má za sebou výstavy například v Topičově salónu, Galerii Vltavín, Knupp gallery nebo Galerii 1.

 

Knižní přílohu květnových Literárních novin Biblio (vycházejí  ve čtvrtek 25.4.) najdete ve stejný den i v Lidových novinách.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB