Josef Bolf: Barevná bezvýchodnost bloudění

Email Tisk PDF


Bolf Josef foto fb BolfOd 17. 3. 2017 je možné v pražské Galerii Václava Špály zhlédnout výstavu Josefa Bolfa nazvanou „Nepatrný dosah povědomí“. Josef Bolf zde představuje své obrazy zejména z poslední doby.

 

 

 

Josef Bolf je českému uměnímilovnému publiku bezpochyby známý umělec. Vystudoval AVU v letech 1990-1998 v ateliérech J. Načeradského, V. Kokolii a V. Skrepla. Hlavními emocemi, které v Bolfových obrazech převládají, jsou strach, úzkost, opuštěnost a všudypřítomná bolest nutící k sebevražednému jednání. Ve svých dílech poukazuje na odvrácenou stránku dětství, naplněnou obavami z hrozivého světa kolem nás. Josef Bolf byl také členem umělecké skupiny Bezhlavý jezdec.

V přízemí Galerie Václava Špály, kde výstava logicky začíná, je nejpůsobivější zadní místnost. V této zadní místnosti vytvořil Bolf instalaci složenou z maleb na papíře položených na hnědošedém koberci a reproduktorů vydávajících ambientní hudbu, která prostupuje celým výstavním prostorem. Papíry na koberci položené, zobrazují převážně plačící děti proměňující se v bezbranná mučená zvířátka. Malby na papíře volně položené na zemi asociují také výstavu dětských obrázků, která ovšem v Bolfově podání působí značně pochmurným dojmem.
V suterénu galerie jsou obrazy, ve kterých se objevuje oblíbený Bolfův motiv portrétů dětí se zvířecími maskami. (Čapí maska, Liščí maska, Rouška, 2017). Děti mají vyprázdněné, bezradné pohledy, a jsou usazeny v krajině se stromy, které působí jako tiché výkřiky do prázdnoty. Barevnost, která prosvítá skrze čerň linií ještě více podtrhuje pocit uvíznutí v nepatřičné realitě. Výrazným obrazem v suterénu galerie upoutávajícím pozornost je malba na plátně nazvaná „Panenská chodba“ (2017). Dívka s nepřirozeným, ztuhlým držením těla v nafukovacím člunu proplouvá jeskyní s agresivně čnícími krápníky. Tyto stalaktity působí jako Damoklovy meče připravené kdykoliv se utrhnout, a roztrhat nesmělou veslařku v červeném svetru. Obraz je působivý klaustrofobní atmosférou ponorné říčky ztrácející se v temných a neprobádaných zákrutech malířovy mysli. Dalším enigmatickým dílem v suterénu galerie je malba nazvaná „Barrandov jeskyně“ (2017). Je to pohled z jeskyně na dívku do ní vstupující s nepřirozeně vykrouceným krkem, která jako by prchala před ožívajícím mrtvým stromem. Dívka se běží skrýt před plíživým nevysloveným nebezpečím, které je hmatatelné jako atmosféra v Hitchcockových filmech.
V 1. patře se opakují motivy jako v přízemí a suterénu. Výrazné jsou však velkoformátové krajiny s dětmi obdařené atributy Bolfovy ikonografie. Mají často dvě tváře, které jako by symbolizovaly jejich smutnou, a ještě smutnější podstatu. Velmi výrazným obrazem v 1. patře je Bolfův pandán (Dál a výš, 2017) k Friedrichově „Poutníku nad mořem mlh“. Dítě neobratně šplhá po příkré skalní stěně, může se každou chvíli zřítit do temných ledových propastí, ze kterých není návratu. Klopýtá a sklouzává po vlhké, chladné skále, a v pozadí se tyčí modravé vrcholky nepřekonatelných životních překážek.
Současná výstava v Galerii Václava Špály je neveselou apoteózou temných sentimentů a smutných vzpomínek na dětská traumata. Josef Bolf zůstává věrný své linii, ale v některých aspektech své nové výtvarné tvorby dokáže překvapit.

 

Ukázka z tvorby

Bolf 1bolf-4bolf-5

 

 

 

 

 

 

bolf-6Bolf 3bolf-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef Bolf – Nepatrný dosah povědomí
Kurátor výstavy: Jan Zálešák
Výstava potrvá do 30. 4. 2017
Galerie Václava Špály
Národní 30, Praha 1
www.galerievaclavaspaly.cz

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 30 Březen 2017 13:30 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB