Recenze výstavy: Chudák sněhulák

Jakub Janovský foto autor článkuMezi 13. březnem až 8. dubnem je možné v pražské Galerii Peron zhlédnout výstavu Jakuba Janovského s poetickým názvem „Někdy v noci po setmění děti ve strašidla se mění". Na výstavě jsou představeny Janovského díla především z poslední doby.

Jakub Janovský (*1984), rodák z Jihlavy vystudoval AVU, kde navštěvoval ateliér kresby Jitky Svobodové. V současnosti se řadí k výrazným umělcům mladší generace, zejména díky jeho svobodné a překvapivé práci s kresbou. Svými tématy, které zpracovává, se dotýká temných stránek člověka. Nevyhýbá se tématům jako jsou totalitní ideologie, rasismus, démonologie, tedy násilí ve všech podobách a odstínech páchané jedním člověkem druhému.
V aktuální výstavě v galerii Peron se Janovský zaměřil na odvrácenou stránku dětství. Odmítá dětství jako idealizovaný, zlatý čas v životě člověka. Některé z dětí na jeho obrazech vystupují jako malí, potetovaní zločinci připravení spáchat jakoukoliv nepravost. Další děti jsou jakoby uvízlé ve své horečnaté noční můře, která jim sedí na očních víčkách a nedovoluje jim únik z tíživého světa snů. Janovský pracuje s výraznou kresbou, jeho kresebný projev se neustále vyvíjí, obrazy na výstavě prezentované vykazují větší míru zaujatosti a propracovanosti než jeho dosavadní kreslířské dílo. I když jeho obrazy, ve kterých se nevyhýbá ani uměleckohistorickým citacím jsou čím dál tím více propracovanější, dokáže udržet vysokou intenzitu výrazu a nesklouzává k mistrovské manýře. Formálně má blízko k Bolfovým dětským výjevům z hnusných vymřelých mravenišť na Jižním městě, vybaví se také utrpení vivianských dívek z Dargerova násilím přeplněného světa a v neposlední řadě vytanou na mysl Typltovy zlí kluci trýznící nebohé kočky.
Jedním z nejvýraznějších obrazů na výstavě zastoupených je Janovského velkoformátová kresba nazvaná „Konec, Ende, Schluss" (2017) vytvořená kombinovanou technikou na plátno (200x160 cm). Je na ní zobrazen sněhulák s cylindrem balancující patrně na Vincentově židličce. Je zahnán do rohu místnosti, na zdi jsou zavěšeny obrazy, kterým kraluje van Goghův autoportrét s uříznutým uchem, bláznovství podtržené nabroušenou břitvou. Není jisté, jestli sněhulák obživl a kvůli přicházejícímu jaru a jeho plíživé smrti se chystá spáchat sebevraždu, aby urychlil své utrpení, anebo mu potměšilí malí tvorové připravili mučivé strangulační utrpení. V každém případě je scénář děsivý.
Motiv oběšence se objevuje v dalším pozoruhodném obraze Janovského, plátnu nazvaném „Hurvínek" (2017). Jedná se o noční výjev z dětského pokojíku, nad chlapcem spícím neklidným spánkem odkopávajícím svoji pokrývku se vznáší oběšený Hurvínek. Druhý chlapec na vedlejší posteli se probudil, a po spatření tohoto pedofilně sukubického capriccia ustrnul v rigidním torporu umocněném vydýchaným a dětským potem čpícím vzduchem dětského pokoje.
Janovského představy dětství jsou neveselé, témata ponurá a vyznění pesimistická. Zároveň je jeho výtvarný projev neobyčejně vyzrálý a umělecky přesvědčivý. Ukazuje sugestivní realitu tíživého dětství a nastavuje tak zrcadlo, do kterého když se pohlédne, tak se ztratí růžový filtr a zůstane silný umělecký výraz zafixovaný v dobrých obrazech.

Ukázka z tvorby:

I Will Be GoodHurvínekKonec-Ende-Schluss copy

Jakub Janovský - Někdy v noci po setmění děti ve strašidla se mění