Výstava – recenze: Sumčí blues

ivo-sumecOd 13. 3. 2017 probíhá v ostravské Výstavní síni Sokolská 26 výstava malíře Ivo Sumce pod názvem „Catfish blues“. Autor zde prezentuje malby z posledních let, přičemž tematicky vychází z věcnosti běžně nás obklopující v každodenním životě.

Ivo Sumec (*1970) je rodákem ze severomoravského Frýdku-Místku. Studoval na Pedagogické a Filozofické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2003 působí jako asistent prof. Daniela Balabána v ateliéru malby na Fakultě umění Ostravské univerzity. Věnuje se také kurátorství výstav současného umění a grafickému designu. Sumcovo jméno je neodmyslitelně spjato s počátky galerie Fiducia. Jako kurátor v ní působil v první polovině 90. let nejprve ve Frýdku-Místku a v roce 1995 její činnost přesunul do Ostravy. Galerie Fiducia se v tomto období pod Sumcovou taktovkou stává integrální součástí ostravské výtvarné scény. Autor v současnosti žije a tvoří v Prostřední Bečvě a Ostravě.

Název výstavy „Catfish blues“ odkazuje na slavnou píseň, kterou nalezneme např. v repertoáru Jimiho Hendrixe a mnohých dalších hudebních interpretů. Slovní hříčka, kterou autor zvolil k pojmenování výstavy, operuje také se svou prvoplánovou esencí. Anglické slovo catfish v češtině totiž znamená sumec.

Bluesová vlna, jejíž pěnou je symptomatický klid a bezčasí usebraného a pevného Sumcova malířského gesta, nese diváka výstavou záměrně se vyhýbající patosu velkých či ožehavých témat. Tlumeně barevná bravura Sumcova malířského díla, oproštěného a zbaveného manýry autoprojektivní stylizace, je hodnověrným průvodcem světem obyčejných věcí. Autor nastoluje ve vystavených plátnech nový život detailu a odvážně postuluje rovnováhu akcentů netradičního měřítka.

Sumcova tvorba nás nabádá k přemýšlení nad věcmi takovými, jakými jsou. Jaký je jejich účel, jejich využití. Náměty čerpá z prostředí, které jej obklopuje. Mimo předměty spotřebního charakteru (pneumatika, baterka, vařič, metr…) můžeme v jeho tvorbě nalézt např. domácí zvířata, která taktéž evokují dojem obyčejnosti. Sumcovu tvorbu charakterizoval v úvodním slovu k výstavě Daniel Balabán takto: „Věci a jejich bytí si často uvědomíme, až když je zkonzumujeme, užijeme a opotřebujeme. Až když nastane ona nerudovská otázka ‚Kam s nimi?‘. Malíř Ivo Sumec se však nad věcmi zastavuje a komunikuje jejich pokornou krásu a tajemství. Svou tvorbou tak současným způsobem navazuje na tradici malířů obyčejných věcí od Chardina přes Van Gogha k malířům Ash Can School, Nové věcnosti, Sociálního civilizmu, Pop artu a Arte Povera.“

Vizuální zážitek z výstavy je i přes zdánlivou tematickou a kompoziční jednoduchost Sumcovy tvorby velmi pestrý. Autor užívá rozličných materiálů, jako jsou piliny, gumoasfalt, emaily, průmyslové barvy a pigmenty. V malbách z poslední doby je patrný příklon ke grafickým prostředkům. Jsou realizovány skrze netradiční tiskové matrice a šablony (dezénované gumové podlahové pláty, kolečka od sekačky, brambory, petržel), jimiž do maleb zasahuje.

Neobyčejný a originální umělcův přístup k obyčejným věcem můžete v Ostravě navštívit do 7. dubna 2017.

Ukázka z výstavy:

Snímek-z-výstavy