Když mladí malují staře a staří mladě

Email Tisk PDF


Krajina výstavaOd 25. 1. 2017 je možné zhlédnout v prostorách Nové galerie výstavu věnovanou současné české krajinomalbě, na výstavě je představeno 40 malířů všech generací. Po výstavě „Akt 2016“ se Nová galerie ambiciózně pouští do dalšího tematicky sevřeného výstavního projektu.

 

 

 

Přízemí galerie vévodí obraz Samuela Pauča nazvaný „Hlava hory“, monumentální horská krajina namalovaná svěžím expresívním způsobem, která prozrazuje talentovaného malíře. Tato krajina má však také hrozivě temnou stránku, objevuje se v ní motiv zlověstné tváře, skřetí škleb potměšilosti, který dodává obrazu znepokojivý a elektrizující náboj.
Paučo však není jediný, který má v přízemí galerie zajímavý a vizuálně přitažlivý obraz. Petr Písařík zde představuje abstraktní kompozici (Bez názvu) volně vycházející z rytmu krajiny. Písařík zde okázale manifestuje své koloristické schopnosti a jasný malířský názor.
Výrazně početně jsou na výstavě zastoupeni zejména malíři mladší generace, kteří krajinu zachycují tradičně, realisticky. Bojují a snaží se zlepšovat vlastní technické prostředky. Mařák se jim jeví jako nedostižný vzor. Zároveň jsou však idealisticky rebelující, vidí snad v klasickém realismu protiváhu proti přebujelému a mnohdy nesrozumitelnému konceptualismu. K tomuto proudu patří Jakub Čuška, Tomáš Honz, Jiří Houska, Michal Nagypal, Zdeněk Daněk, Filip Kudrnáč a Adam Kašpar.
Z realistické linie mladé krajinomalby nadprůměrně vybočuje Adam Kašpar. Tento výjimečně talentovaný malíř, student AVU (ateliér malby Martina Mainera) maluje zejména lesní krajiny v tradici odkazu klasické krajinomalby 19. století. Kašparovi však chybí ideový přesah, pouhá adorace monumentálních lesních „chrámů“ dnes již prostě nestačí. Na výstavě je možné vysledovat trend, že mladší malíři sledují realisticky popisnou linku, zuby nehty se drží popisování skutečnosti v akademické tradici. Experimenty s formou odmítají, a tak se paradoxně stává to, že mladší autoři malují „staře“ a starší autoři progresivněji a „mladě“.
Marek Slavík, malíř Beranovské školy se na výstavě představuje malbou nazvanou „Bažina 6“ (2014), působivým, tajemstvím vydechujícím obrazem močálu pokrytého bílou plísní. Z tohoto obrazu je téměř fyzicky cítit vlhkost a zatuchlost blíže nespecifikované bažiny.
Zcela nepochopitelným příspěvkem na výstavě Krajina 2017 jsou obrazy Martina Mainera z devadesátých let (Stralsund, 1991 a Tři krajiny, 1993). Vystavuje zde více než 20 let staré obrazy, čímž dělá z výstavy aktuální krajinomalby muzejní expozici. Obrazy to nejsou vůbec špatné, ale na mysl se dere otázka, jak dlouho se dá žít z dávno minulé slávy.
Michael Rittstein, Mainerův kolega z pražské AVU divákovi předkládá vertikální diptych nazvaný „Prostý motiv“. Rittstein zde s barvou pracuje reliéfně až sochařsky, je výrazně informelní.  Vystačí s prostým motivem břízky, aby na obrazové ploše rozpoutal barevné furore, neodbytně nutící diváka k haptickému prožitku jeho malby.
Jiří David, další z „velkých“ osobností českého umění je na výstavě zastoupen drobnými krajinami malovanými výrazně expresivně. Je však ve výsledku bezradný, upatlaný a utopený v blátivé barevnosti svých „obrázků“, které se budou jistě dobře vyjímat v obývacím pokoji předměstské vilky, jejíž majitel se bude honosit „krajinkou“ se slavným jménem.
Velmi pochybným, s kýčem hraničícím výtvarným projevem se na výstavě představuje Miloš Englberth. Maluje dívky z módních časopisů obklopené všemožnými zvířátky na pozadí minuciózně vymalovaných „krajinek“. Asi se snaží o ilustraci blíže nespecifikovaných nejapných fantasy příběhů.
Jeden z nejlepších obrazů na výstavě zastoupených má Aldin Popaja. Obraz nazvaný „Symbol no. 18“ je vynikající ukázkou umělecké vyspělosti tohoto původem bosenského malíře v současnosti žijícího a tvořícího v Praze. Jeho obraz vyvolává mysticko-symbolistní představu horského jezera s rozkvetlým krvavým květem – leknínem bolesti.
Martin Salajka je dalším malířem, u kterého hraje vodní hladina důležitou roli. Jeho obraz „Noční jezero“ je tíživým a vlhkým snem člověka ztraceného v lužním lese. Přesvědčivě evokuje tíživou atmosféru krajiny, ze které není úniku.
Původem slovenský malíř Juraj Ďuriš na výstavě překvapuje svojí asambláží nazvanou „Krajinka“ a krajinu budoucí rakoviny plic „16 krabiček“. Ďuriš je dadaisticky hravý, ve své svěží a jasné malbě vtipný a důmyslný.
Zajímavým textovým dokumentem k výstavě je úvodní slovo Martina Mainera. Je to jakési mírně blábolivě-ezotericko-pohádkové zvolání do tmy, které má však příjemné ukončení – „Naše poselství je jasné – mír.“ Návštěvník po přečtení tohoto nonsensy nabitého textu je ještě více zmaten, což byl asi také škodolibý úmysl pana profesora Mainera.
Výstava 2017 je bezpochyby širokou, avšak zdaleka ne úplnou přehlídkou tohoto malířského žánru, která zcela jistě i přes svá slabá místa stojí za zhlédnutí. Je příjemná svojí demokratičností, vedle sebe visí obrazy studentů a jejich pedagogů, mladší a starší generace svorně pospolu, a fenomén krajiny v současném malířství mapuje i s drobnými výhradami překvapivě dobře.

 

Císařovský Tomáš / Čuška Jakub / Daněk Zdeněk / David Jiří / Ďuriš Juraj / Englberth Miloš / Falušiová Lenka / Gruber Petr / Honz Tomáš / Houska Jirka / Kašpar Adam / Karpíšek Jan / Kaufman Mirek / Kudrnáč Filip / Kunc Milan / Lomová Ivana / Lukáč Martin / Mainer Martin / Malinová Pavla / Matoušek František / Mrázková Ivana / Mičíková Lucie / Nagypal Michal / Paučo Samuel / Paul Jan / Pangrác Pavel / Písařík Petr / Pištěk Jan / Popaja Aldin / Rittstein Michael / Rapant Michal / Reichel Julius / Salajka Martin / Slavík Marek / Spevák Tomáš / Střížek Antonín / Šormová Kristýna / Špaňhel Jakub / Švehla Filip / Tomáš Jakub / Typlt Lubomír
Krajina 2017
Trvání výstavy do 3. března 2017
Nová galerie, Balbínova 26, Praha 2, 12000

 

Ukázka z výstavy:

Juraj-Ďuriš-Krajinka-2017-75-x-52-x-36-cm-kombinovaná-technikaZdeněk DaněkPaučo-Samuel--Hlava-hory-180-x-310-cm-komb.-tech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Úterý, 07 Únor 2017 12:22 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB