Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo odkup chaty Bohumila Hrabala v Kersku. Chata, ve které významný spisovatel žil a tvořil, bude odkoupena za 9 900 000 Kč. Cílem kraje je otevřít toto významné místo veřejnosti a vybudovat expozici připomínající Hrabalův život, tvorbu i vztah k rekreační osadě Kersko.

„Těší mě, že zastupitelé posvětili odkoupení takto významného objektu, díky kterému budeme moci život Bohumila Hrabala ještě více přiblížit veřejnosti. Rádi bychom, aby prostředí chaty bylo co nejvíc autentické. Chceme tam ale také, protože tam došlo ke stavebním úpravám, které jsou nevratné, zapojit moderní prvky, jako je rozšířená realita, aby bylo možné vidět, jak interiér vypadal v době života Bohumila Hrabala,“ uvedl radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda.

Hrabalova chata bude svěřena k hospodaření Polabskému muzeu, a to pro splnění cíle na základě memoranda mezi Středočeským krajem a Ministerstvem kultury, kterým je zpřístupnění chaty Bohumila Hrabala v Kersku veřejnosti. Kraj se o Hrabalovu chatu zajímá od letošního léta, přičemž proběhla řada jednání také s Památníkem národního písemnictví nebo Ústavem pro studium totalitních režimů. Spolupráci na analýze zdrojů pro budování expozice přislíbil i Národní filmový archiv.

Cena, za kterou bude Hrabalova chata odkoupena dosahuje téměř deseti milionům. „Samotnou cenu objektu však považujeme s ohledem na jedinečnost za de facto nevyčíslitelnou, což potvrzují i posudky odborníků,“ dodal radní Švenda.

Na pozemku by zároveň měl vzniknout nový objekt se zázemím pro návštěvníky. V plném provozu by pak expozice v chatě spisovatele Bohumila Hrabala v Kersku měla být v roce 2024.