Některé titulky píšou šimpanzi aneb Deník vlastněný Mistrem Yodou


České noviny na stánku. Foto: Sokoljan. Wikimedia CommonsTitulky na webu mají přilákat co nejvíce čtenářů, protože co klik na odkaz, to benefit pro vydavatele. Některé výsledky snahy o atraktivní titulek pak bývají směšné, u jiných začnete mít pochyby o inteligenci jejich autorů.



Jeden tuší, že v bulváru nepracují jemní intelektuálové, ovšem Extra.cz nedávno dokázalo, že občas tam usedne za klávesnici nějaký šimpanz. U titulku Chrochtá štěstím: Muslimka (18), která prchla před islámem do Kanady, ochutnala PRASE bychom měli doufat, že šlo o náhodné seskupení slov, protože jinak by to ukazovalo, že si ve svých řadách drží burany, jimž je dobré vychování cizí. Jistě, někdo se může zaklínat slovy o boji proti politické korektnosti, jenže tady nejde o korektnost či nekorektnost, ale o základní neznalost Gutha-Jarkovského. Jeden by uvítal, kdyby si webeditoři a jejich šéfové dnes a denně kladli otázku: Použil bych takový titulek u své matky? Ženy? Dcery? Ale možná si už podobnou otázku na Extra.cz položili a tohle je prostě jejich odpověď.

Parlamentní listyČást bulvárních novinářů se už změnila v přepisovatele různých postů ze sociálních médií. A je-li to jejich základním profesním výkonem, není divu, že nejsou už schopni rozeznat, které jejich zdroje jsou skutečné a které je jenom parodují. A tak na parlamentních listech vyšel článek o politických ambicích Jaromíra Soukupa, ve kterém byl zcela vážně citován post z parodického facebookového účtu List Jaromíra Soukupa. Nyní už to v daném článku není vidět (tak alespoň obrázek), ale původně se v něm bez ironie citovala slova: „Představuji vám zcela nový typ politika: Inteligentního muže s řečnickým nadáním a excelentní schopností řešit zapeklité situace a kauzy. Ano, já, jsem to já!“ Že autora textu nezastavil ani fakt, že u daného fcb postu je fotomontáž tří Soukupů vedle sebe, to už je asi otázka pro psychologa.

Snaha za každou cenu přitáhnout čtenáře titulkem není ovšem pouze výsadou bulváru a někdy to vede k nezamýšleně legračnímu titulku i u těch, kteří by zřejmě návštěvu Gutha-Jarkovského považovali za čest. To takhle Aktuálně.cz zveřejnilo fotogalerii s titulkem: Jsou malí, je jim zima a brodí se sněhem. Tříkráloví koledníci vyberou miliony. A ještě nás text informuje: „Je pod nulou a leckde půl metru sněhu, někde i metr. Malé děti v královských pláštích a s kasičkou Charity ČR se přesto odvážně prodírají závějemi a koledují.“ Jeden chápe, že koledníkům není teplo, ale snaha po dramatizaci něčeho tak nedramatického jednomu připomněla ten způsob prožívání světa, jaký má hlavní hrdina série knih Sue Townsendové Adrian Mole: „Zrovna jsem se vrátil ze zpěvu koled. (…) Mé nejvděčnější publikum byli opilci. (…) Někteří z nich upřímně zaplakali na krásou mého sólového přednesu Tiché noci. Myslím, že na mne byl dojemný pohled; stál jsem ve sněhu, svou mladou tvář obrácenou k nebesům, a vůbec jsem si nevšímal bujného opileckého veselí okolo. (…) Zítra půjdu znovu. Vezmu si na sebe školní uniformu, to by mělo vynést pár šupů navíc.“

Facebook PrimerosuA úplně nejhorší je, když máte dobrý úmysl, ovšem vaší sociální inteligenci zřejmě vlivem počasí poněkud zamrzla. Společnost Primeros v den výročí Palachova činu zveřejnila na Facebooku post: „Honza byl cool kid, veselej kluk a rváč. Shořel i za Tebe a Tvoje free statusy na fejsíčku? Zvedni zadek a pojď do kina. Jako bonus dostaneš Primeros tričko, když nám pošleš do PM fotku s lístkem.“ Za rozjuchaným a pro starší generace poněkud nesrozumitelným sdělením se skrývala pozvánka na film Jan Palach do kina. Majitel firmy později vysvětlil, že přemluvil majitele kina, aby film promítal, a chtěl tedy pomoci naplnit kapacitu kinosálu. Jeden nepopírá bohulibý úmysl, nicméně by nerad opravdu byl zván na filmy stylem: „Schindler byl cool chlapík. Zachránil prima Židy z peklíčka. Zvedni zadek a oceň, že je zachránil před zpopílkováním.“

Jeden má podezření, že deník Metro, který si užívají především cestující v pražské MHD, ve skutečnosti vlastní Mistr Yoda z Hvězdných válek. Na tuto myšlenku ho přivedly titulky, které už roky v tomto deníku čte. Skládají se obvykle z podstatného slova a následné věty, která je od něj pro dramatický účinek oddělena tečkou: „Televizní Soukup. Chce být na hradě“, „Výluky. Potrápí Střešovice i centrum“, "Horko v Austrálii. Vymazává rekordy“, "Ambasáda. Otevře se v Singapuru“. Autor těchto řádek si představuje, jak tento zvyk asi poznamenává hovory novinářů na pracovišti: „Titulek. Na dva řádky dej“, "Korektura. Článku je třeba“, "Porada. V osm ráno bude“. A když pošlou noviny do tiskárny, přijde k nim malá zelená žába a pochválí je: „Jsme teď silnější. Temnou stranu já cítím v nás!“

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB