Stankovičovy ceny uděleny


Z oceněného filmu Jan Hus -- mše za tři mrtvé muže Cenu Andreje „Nikolaje" Stankoviče v roce 2010 získali Jana Ševčíková za dokumentární film „Starověrci"  (2001) a Miroslav Bambušek za snímek Jan Hus - mše za tři mrtvé muže" (2009).

Skupina Samozvanci ve složení Jiří Fiedor, Martin Fišer, Zbyněk Hejda, Vladimír Hendrich, Michal Matzenauer, Josef Mlejnek a Petr Šafařík letos tuto cenu vyhlásila již poosmé.

Slavnostní událost, při které ocenění režiséři převzali z rukou Samozvanců Osvědčení o udělení ceny, bronzovou plastiku od sochaře Michala Blažka a láhev domácí slivovice „Nikolajka", se odehrála 30. června 2010 v kině NFA PONREPO a Večer Samozvanců pak pokračoval v Literární kavárně v Řetězové ulici v Praze 1, kde čeští básníci Milan Balabán, Jiří Daníček, Ivan Martin Jirous,  Jiří H. Krchovský, Pavel Zajíček, Michal Matzenauer a Josef Mlejnek přednesli své verše.

Jana Ševčíková cenu obdržela za výtvarnou a myšlenkovou svébytnost snímku „Starověrci" a Miroslav Bambušek pro tvůrčí odvahu, s níž je pojato téma krajního společenského protestu.

Do širší nominace na Cenu Andreje „Nikolaje" Stankoviče se dostaly  mimo jiné snímky „Nejenom na nohou, ale i na zadních (Milan Balabán)" Violy Ježkové a „Zabíjení po česku" od Davida Vondráčka.

V užší nominaci se letos ocitly dva filmy, které Cenu nakonec nezískaly, ale které i přesto považujeme za velmi pozoruhodné.

Jednak jde o snímek Ivana Vojnára „Cinematerapie", který je vzácným příkladem filmu, který se odvažuje k nadužívanému fenoménu reality show přistoupit jinak, než je zvykem, tedy empaticky a bez podbízení se anebo povyšování.

Druhým mimořádně inspirativním snímkem, nominovaným letos na Cenu Andreje „Nikolaje" Stankoviče, je výborný dokument žačky Karla Vachka Terezy Reichové „Kruh" o střetu přívrženců Dělnické strany s romskou komunitou -  snímek se zabývá mimo jiné hledáním rasistických tendencí v naší společnosti.

Cena Andreje „Nikolaje" Stankoviče navazuje na tradici Cen samozvanců, udělovaných po tři roky básníkem a kritikem Andrejem Stankovičem mimořádnému, leč naší z velké části konformní filmovou kritikou přehlíženému tvůrčímu počinu v oblasti kinematografie.

V prvním ročníku získal Stankovičovu Cenu samozvanců režisér Jan Němec za film "Jméno kódu: Rubín", ve druhém ročníku to byl Radim Špaček za snímek "Rychlé pohyby očí". Andrej Stankovič stačil nedlouho před svou smrtí v roce 2001 udělit ještě svou třetí Cenu samozvanců, a to režiséru Karlu Vachkovi za film "Bohemia Docta" (stalo se tak neoficiálně v nemocnici Na Bulovce).

Na podzim roku 2002 se Skupina Samozvanci, resp. „skupina stoupenců kritických intencí" Andreje Stankoviče, rozhodla na protest proti všeobecné bulvarizaci českého kulturního prostředí v tradici Stankovičových cen pokračovat.

 

Z historie Cen Andreje „Nikolaje" Stankoviče:

V červnu 2003  Skupina samozvanců, resp. „skupina stoupenců kritických intencí" Andreje Stankoviče, poprvé udělila následující tři ceny:

A/ filmu "Kdo bude hlídat hlídače? aneb Klíč k chaloupce strýčka Toma", realizovaný týmem Karla Vachka,

B/ režiséru a výtvarníkovi Miroslavu Štěpánkovi za celoživotní dílo v oblasti animovaného filmu, za autorství výtvarné podoby a animační technologie seriálu "Pojďte pane, budeme si hrát" a za režii tohoto seriálu (režíroval 6 z 11 dílů),

C/ akci Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava za rozšiřování prostoru pro médii opomíjený žánr autorského filmu a za kvalitní festivalovou produkci.

V červnu 2004 udělila Skupina samozvanců Cenu Andreje "Nikolaje" Stankoviče za rok 2003 Kristině Vlachové za částečnou realizaci dokumentárního filmu o případu Aloise Grebeníčka (kterýžto námět brněnské studio České televize v roce 2003 ovšem odmítlo) a především za celé dosavadní filmové dílo, odhalující metastázy přetrvávajícího komunistického myšlení a cítění.

V červnu 2005 byl v kině NFA PONREPO slavnostně vyhlášen držitel Ceny Andreje „Nikolaje" Stankoviče za rok 2004. Za svůj celoživotní přínos českému filmu tuto cenu loni získal výtvarník, scenárista a režisér Václav Mergl.

Ve čtvrtek 22. června 2006 ve 20.00 hodin byl opět v kině NFA PONREPO v Bartolomějské ulici 11 v Praze 1 vyhlášen laureát Ceny Andreje „Nikolaje" Stankoviče za rok 2005. Za svůj umělecký dokument „Jan Křížek, sochy a včely" tuto cenu obdržel filmový režisér a kameraman Martin Řezníček, jenž za své autorské snímky již získal například Zlatého ledňáčka na Finále v Plzni a Zlatého ibise na MFF v Káhiře. Ve čtvrtek mu byly v pražském Ponrepu slavnostně předány: signovaný diplom, autorský šperk z tvůrčí dílny Hanuše Lamra, láhev domácí slivovice původní značky „Nikolaj" a maličká finanční odměna. Slavnostní večer doplnila ukázka z oceněného snímku, vzpomínka na Andreje Stankoviče z úst jeho přítele Jána Langoše, záznam některých unikátních vystoupení Andreje Stankoviče (zpěv písní s Jimem Čertem, rozhovory s Egonem Bondym a Ladislavem Lisem), pořízený Originálním Videojournalem, na jehož podobě také Stankovič spolupracoval, a předtočená písňová zdravice od undergroundového zpěváka, vystupujícího pod uměleckým jménem Záviš.

Cenu Andreje „Nikolaje" Stankoviče za rok 2006, kterou Samozvanci udělovali v Ponrepu v červnu 2007, získala za dokument „Zločin jménem Katyň" režisérka Petra Všelichová. Mimo hlavní cenu Samozvanci udělili navíc ještě dvě mimořádné ceny. Jedna z nich obdržel Dušan Hudec za snímek „Miluj blížneho svojho...", druhá byla udělena Ondřeji Švadlenovi za animovaný film „Sanitkasan".

V roce 2008 získala Stankovičovu cenu Irena Gébová za film „Industriální elegie" a Pavel Skala za dokument o výtvarníku Kamilu Linhartovi.

Loni Cenu Andreje „Nikolaje" Stankoviče obdržela Helena Papírníková za film „Naše jediná jistota je, že všechno dobře dopadne".

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB