Ministr uklízí

Email Tisk PDF

ministr Zak uklizi Havirovske nadraziJedním z argumentů, proč by v Havířově měla být – navzdory své architektonické hodnotě - zbořena odbavovací budova železničního nádraží, je její zanedbanost a zchátralost.

Lucie Chytilová z občanského sdružení Důl architektury, jež usiluje o zachování nádraží, soudí, že se do takového stavu nádraží dostalo účelově. „To, v jakém ostudném stavu je naše nádraží, není náhoda. Jde o promyšlenou a plánovanou devastaci samotnými Českými drahami. O nádražní budovu se přestanou starat, nádraží začne chátrat, osídlí ho bezdomovci, živnostníkům nasadí tak vysoké nájmy, aby se jim v budově nevyplatilo provozovat stánek nebo restauraci a z kdysi živého čistého nádraží se po několika letech stane nepříjemné opuštěné místo plné špíny a zápachu. Pár let nechají dráhy v takových otřesných podmínkách odbavovat cestující a pak přijdou s vysvobozením – Postavíme vám nové, moderní a voňavé nádraží. A lidé jásají. Úmyslně zdevastovaná budova se zbourá a postaví nová, neosobní stavba, jen se základním odbavením, která by mohla stát kdekoliv jinde a nerespektuje místo, ve kterém se nachází," objasňovala Chytilová počátkem srpna na jedné z demonstrací před nádražím, taktiku těch, kdo usilují o jeho demolici.
O uplynulém víkendu se členové a sympatizanti Dolu architektury sešli před nádražím znovu. Navlékli si trička s nápisy „Fajny Havířov" a „Úklid nádraží je na nás... České dráhy to neudělají" a pustili se do práce. Spolu s nimi si tričko oblékl a pak myl skleněnou fasádu a sázel květiny i ministr dopravy Zdeněk Žák. Podle jeho názoru si havířovské nádraží zachování zaslouží. Plánovanou demolici a výstavbu nového považuje za „díru" na peníze. České televizi řekl: „České dráhy z nás dělaly upřímně řečeno pitomce. Některé argumenty jsou tak podivné, že mám pocit, že Českým drahám šlo o to, proinvestovat tady co nejvíc peněz." Ministr ustaví krizový štáb, který rozhodne, co s nádražím dál. Přislíbil také, že promluví s ministrem kultury, zda by bylo možné přehodnotit přístup ministerstva k památkové ochraně budovy vystavěné v tzv. bruselském stylu. Ačkoli památkovou ochranu havířovského nádraží doporučili i památkáři i historici architektury, ministerstvo kultury ji ještě za Aleny Hanákové zamítlo.
Ministrova slova o „díře na peníze" nejsou jen tak nějakým laciným sloganem. Sdružení Důl architektury upozornilo na to, že zatímco první odhady na stavbu nového terminálu (dle architektonické studie ateliéru Velehradský), byly 160 miilionů Kč, v prováděcí dokumentaci (ateliér KOHL architekti) se zvýšily na 198 milionů. „Je nutné podotknout, že projekt ateliéru KOHL nepočítá s žádnou stavbou nové výpravní budovy, ale pouze s demolicí stávající odbavovací haly postavené v bruselském stylu a stavební úpravou dopravní částí nádražní budovy. Je tedy zajímavé, že i když nepřibyla žádná nová hmota, tedy nic nového se nepřistavělo (vyjma instalace zastřešení z textilní membrány), cena se zvýšila o 38 milionu korun," upozorňuje zpráva Dolu architektury.
„Při vší úctě k havířovskému nádraží, se nedá očekávat, že by jeho rekonstrukce byla nákladnější, než náročná oprava významné prvorepublikové vily Tugendhat, kde se náklady vyšplhaly na 173 milionů korun. Oprava nádraží by byla logicky levnější, než stavba nového terminálu", dodává architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury.
Sdružení upozorňuje také na to, že „projektant nového terminálu nevzešel z architektonické soutěže, jak doporučuje Česká komora architektů při zadávání veřejných zakázek, ale vzešel z obchodní soutěže, kdy byla hlavním kritériem nabídková cena na veškeré projekční práce. Ty nesměly překročit cenu 4,997 milionu Kč".
Vedle celkové zchátralosti budovy je dalším argumentem pro její odstranění vysoká energetická náročnost objektu – přesnou částku ovšem České dráhy tají, podle Dolu architektury se na vytápění vynaloží zhruba 3,5 milionu Kč ročně. Přitom by stačilo málo... prostě budovu nádraží zateplit, aniž by byla znehodnocena její architektonická hodnota. „Studentky katedry pozemních staveb ČVUT v Praze Eva Smilová a Barbora Cicvárková ve své studentské práci spočetly, že v případě zateplení střechy a výměny vnější fasády dojde k úspoře nákladů na vytápění o 80 procent," upozorňuje stanovisko Dolu architektury.
„Když od plánované investice odečtu předpokládané náklady na rekonstrukci, které by neměly přesáhnout sto milionů korun, a zohledním úspory, které získáme při rekonstrukci odbavovací haly, dostaneme číslo 142. To je počet let, po které můžeme vytápět za prostředky ušetřené nerealizací stávajícího nafouknutého projektu, který pan ministr Žák trefně označil jako díru na peníze," uvádí Adam Guzdek.
„Stavba nádraží v šedesátých letech stála tehdejších 139 milionů korun, což by v dnešním přepočtu byla závratná suma 1,39 miliardy korun. Jsme jako národ tak bohatí, abychom tyto proinvestované prostředky jen tak zbourali?" ptá se Lucie Chytilová.

Ministr Zak uklizi 1Ministr Zak uklizi 3

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz