V Saúdské Arábii jsou Vánoce spiknutím

Email Tisk PDF

Saúdská náboženská policie provedla razii v domě v provincii Al Džáuf a zatkla 41 lidí za „spiknutí s cílem slavit Vánoce“.

Podle libanonského deníku Al Achbár byli všichni zatčení křesťané hosty asijského diplomata, přičemž mezi přítomnými byl i dva muslimové, Saúd a Egypťan. Podle oficiálního prohlášení náboženské policie byli hostitel i oba muslimové „silně intoxikováni“. O osudu zatčených zatím nejsou žádné informace.

Saúdská Arábie, hlavní arabský spojenec Západ na Blízkém východě a klientský stát USA, zakazuje jakékoli náboženské vyznání s výjimkou vahhábistické radikální verze sunnitského islámu, který je státním náboženstvím teokratické totalitní monarchie. Nad soukromými oslavami, které organizují cizinci, stát občas přivírá oči, není to ale praxe kodifikována zákonem a jak vidět, není ani důsledně dodržována.

Výbor pro šíření ctností a boji proti neřestem, jak se náboženská policie oficiálně nazývá, dohlíží na uplatňování přísných náboženských norem, a tak na křesťany nebo hinduisty žijící v Saúdské Arábie útočí pravidelně. Má v tom podporu náboženských lídrů země. Například hlavní saúdský muftí šajch Abdil Atíz bin Abdalláh nedávno v novinách ostře odsoudil „pozvání na oslavy Vánoc nebo svatebních večírků“.

Náboženská policie má podle oficiálních údajů více než 3500 důstojníků a tisíce dobrovolníků, obvykle doprovázených policejní eskortou. Mají právo zatýkat muže a ženy, kteří nejsou sezdáni ale přesto se spolu baví, každého člověka s homosexuálním chováním nebo provozujícího prostituci. K tomu smějí vynucovat dodržování islámských pravidel v oblékání nebo nutit majitele obchodů, aby v době modliteb měli zavřeno. Dohlížejí rovněž na zákaz konzumace alkoholu nebo vepřového, zabavují spotřební zboží nebo média, která jim připadají antiislámská, jako například cédéčka se západní hudbou nebo západními filmy odporujícími zákonům šaríji. A k tomu všemu aktivně brání šíření jakéhokoli náboženství kromě saúdské verze islámu. Největší kritiky náboženské policie mimo jiné poukazují na to, že její členové mají právo trestat „pachatele“ bičováním, zakazují takové banality jako jsou nákupy valentinských dárků, zatýkají kněze za vedení mší, zatímco sama náboženská policie je, podle Lawrence Wrighta a jeho knihy Looming Tower: Al Qaeda and the Road to 9/11 „plná bývalých vězňů, jejichž jedinou kvalifikací pro tuto práci je fakt, že se nazpaměť naučili korán, aby si snížili své tresty“. Asi největší skandál náboženská policie vyvolala v březnu 2002, kdy její příslušníci bránili dívkám vybíhat z hořící školy v Mekkce jen proto, že neměly na hlavách šátky, nebyly v tradičním černém oděvu zahalujícím celé tělo a nedoprovázel je jejich mužský poručník. V hořící budově tehdy zahynulo 15 dívek a dalších asi padesát jich bylo zraněno.    

Postavením náboženské policie to ale nijak neotřáslo, právě naopak. Letos v říjnu její šéf Abdal Latíf al Šajch oznámil, že do jejích řad začne nabírat i ženy. Ty dosud k náboženské policii, ostatně jako k většině zaměstnání, neměly podle saúdských zákonů i tradic přístup, nový trend prý ale odráží „přání“ krále „bourat genderové bariéry“. „Máme představu, že by mohly pracovat odděleně od mužů a pod přímým dozorem nezávislé divize,“ konstatoval velitel náboženské policie s tím, že by ženy byly nasazovány do míst vyhrazených jen ženám. Co to v praxi znamená nebo s kolika ženami v řadách své fanatické policie počítá, nevysvětlil.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz