Crowdfunding - hromadné financování projektů si oblíbili i spisovatelé či umělci


finance prasatko free iconFinancovat svůj zamýšlený umělecký projekt prostřednictvím sbírky umístěné na internetu zkoušejí vedle muzikantů a kapel také spisovatelé. Autorka Pavla Horáková a výtvarnice Veronika Kašparová získaly více než polovinu plánované částky na vydání knížky pro děti za pouhých sedm dní.

Crowdfunding, tedy hromadné financování, které zároveň dárci garantuje, že mezi prvními dostane finální produkt, do Česka přišlo teprve nedávno. Nezaměřuje se ale jen na umělecké projekty, konceptu vévodí různé vynálezy či zlepšovací návrhy. Funguje podobně jako slevové portály, které zažívaly boom rok předtím.

České projekty nebo vznikly po vzoru amerického serveru . Ten za loňský, první rok svého působení, získal podporu pro 12.000 projektů, přiteklo k nim přes 99 milionů dolarů, téměř dvě miliardy korun. Z toho 32 milionů dolarů šlo na filmy a 19 milionů na hudbu. Například na poslední přehlídce nezávislých filmů Sundance vzniklo ze 174 snímků vybraných do hlavního programu celkem 14 s podporou Kickstarteru.

Rekordmankou mezi hudebníky je americká písničkářka Amanda Palmer, která koncem dubna požádala o 100.000 dolarů na vydání alba a koncertní turné. Do čtyř týdnů se jí sešlo desetkrát tolik. Podobnou sumu, celý milion euro dali dohromady filmoví fanoušci při přípravách snímku Iron Sky, sci-fi o nacistické invazi na Zemi ze základny na odvrácené straně Měsíce.

V Česku vybírala na nové album na internetu třeba kapela Luno, jejíž zpěvačkou je Ema Brabcová, známá ze svého předchozího působení v kapele Khoiba. Od fanoušků získala asi 30.000 korun, něco mezi polovinou a třetinou celkových nákladů.

Nejznámější české crowdfundingové portály ale míchají podnikatelské žádosti o investice, dobročinné projekty a kreativní záležitosti. Před půl rokem vznikla platforma, která se věnuje téměř výhradně uměleckým projektům. Funguje tak, že se vždy uzavírá smlouva na konkrétní projekt, stanoví se cílová částka, která se ale může překročit.

Naopak pokud se cílová částka nevybere, vracejí se peníze dárcům; drobná provize je určena správcům serveru. V případě knížky se dárci stávají jejími předplatiteli - až vyjde, dostanou ji jako první, pak ale jde do běžné distribuce. Za příplatek se pak dárcům nabízejí i další služby, třeba soukromé setkání s autorem.

Knížka Pavly Horákové a Veroniky Kašparové měla 16 dnů před koncem sbírky již vybráno 97 procent potřebné částky. Třetí díl dobrodružné detektivní série o partě dětí ze Žižkova a Vinohrad s názvem Hrobaříci a Hrobaři by měl vyjít v listopadu. "Byly jsme při stanovení cílové částky při zemi, takže jsme ji určily na 25.000 korun, což je polovina potřebné sumy," řekla Horáková. Pravděpodobně získají více, než plánovaly.

Hrobaříci a Hrobaři tvoří závěrečný díl trilogie o Hrobařících - partě dětí, které spojí dobrodružství odehrávající se na pražských Olšanských hřbitovech. "Crowdfunding je pro nás dobrodružství, je to skvělý způsob, jak komunikovat s publikem," říká Horáková.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB