Egypt: Snaha dostat islám pod kontrolu

Email Tisk PDF

Spor mezi státem a islámskou univerzitou Al Azhar sice může část věřících zradikalizovat, ale ministerstvo pro náboženské záležitosti dál přikládá pod kotel své „náboženské revoluce“.

 



 

 

 

Egypt si minulý měsíc připomněl šesté výročí „Tahríru“, povstání, které ukončilo dekády diktatury Husního Mubaraka, a současný prezident Abdal Fattáh Sísí zkonstatoval, že se země ubírá „správným směrem“. Ponechme nyní stranou ekonomické potíže a sociální napětí, jimž Egypt čelí v důsledku příklonu k Rusku a dalším sbližováním se Sýrií a souvisejícím saúdským „trestům“, které teoreticky mohou ještě přitvrdit například vyhoštěním egyptských gastarbeiterů ze Saúdské Arábie. Vztahy se Saúdy (k velké radosti prostých Egypťanů) zhoršila i anulace dohod o rudomořských ostrovech Tiran a Sanafir, a tak nyní Káhira náhradu za saúdskou ropu už hledá v Iráku a dokonce i v po dekády nenáviděném Íránu, což samo o sobě napovídá o měnící se tváři Blízkého východu a postupném bourání „sektářských“ rozporů.

Ponechme stranou i hrozbu terorismu, která egyptský turistický průmysl za zmíněných šest let připravila odhadem až o 70 miliard dolarů. Je to svým způsobem ironie, protože americké ministerstvo zahraničí koncem loňského roku označilo Egypt za nejbezpečnější stát Blízkého východu (spolu s Jordánskem, Katarem, Ománem a Emiráty). Faktem je, že se Káhiře podařilo udržet válku s Daešem v poměrně omezeném prostoru na severu Sinajského poloostrova, byť v posledních dnech Daeš povýšil boj proti egyptské vládě na novou úroveň a soustředí se v oblasti na masakry „loajálních“ civilistů, kteří prchají do vnitrozemí.

A stranou nejspíš lze ponechat zprávy izraelských médií, podle nichž USA loni zorganizovaly za účasti Izraele, Egypta a Jordánska tajné jednání o řešení palestinské otázky. Egyptská strana vzápětí popřela, že by kdy s kýmkoli jednala o možném budoucím palestinském státu, konkrétně v pásmu Gazy a na egyptské Sinaji. Podle izraelského ministra Ajúba Kary to byl Sísího plán předložený Donaldu Trumpovi. Káhira vše popírá, nicméně Egypt už o Palestině mezitím jednal na nejvyšší úrovni s Jordánskem a současně naznačuje ochotu vylepšit vztahy s muslimskobratrským Hamasem, což může napovídat, že se „něco dává do pohybu“, ale je příliš brzy byť i na spekulace.

Nad tím vším se ale vznáší ještě jiné zajímavé téma. Prezident Abdal Fattáh Sísí totiž vytáhl do "boje proti islámu".

Koncem ledna prezident vyzval káhirskou univerzitu Al Azhar, přední instituci sunnitského islámu ve světě, k „náboženské revoluci“, reformě náboženského diskursu a dogmatického vydávání ediktů (fatwa), aby islám začal odrážet potřeby současnosti, přičemž podotkl, že taková změna je nezbytná tváří v tvář rétorice extremistů. Hlava Al Azharu, velký imám Ahmad Tajíb, už loni v létě na mezinárodní konferenci v čečenském Grozném osobně pomáhal s vyloučením fanatického saúdského wahhábismu z řad „slušného islámu“, nyní mu ale prezident Sísí údajně řekl: „Už mě unavujete.“ Jejich spor (údajně mimo jiné vycházející z letitých osobních animozit) se konkrétně týkal archaického pravidla, podle něhož muslimovi k rozvodu se svou ženou stačí prosté slovní konstatování „Tímto se s tebou rozvádím.“ Parlament, který už delší dobu projednává vysokou rozvodovost v zemi, vzápětí oznámil, že příslušný zákon bude připraven během několika dní, a mezi islámskými učenci v Al Azharu propukly náboženské dišputace, jak to s oním zákonem vlastně v praxi je.

Sísí letošní rok vyhlásil „rokem žen“ a jmenoval i historicky první ženu do čela některého z egyptských governorátů, a tak nakonec duchovní u Al Azharu kývli na to, že vypracují dokument, který podrobně popíše práva žen zaručená v koránu a v učení proroka Muhammada, přičemž současně odvolají „nesprávné“ fatwy o ženách, které zakořenily v egyptské společnosti.

Sísího režim se s tím ale očividně nespokojí. Ministerstvo pro náboženské záležitosti totiž už loni „rozjelo“ spor s Al Azharem, tentokrát o to, kdo má právo určovat obsah tradičních pátečních modliteb. A s tím, jak napětí mezi oběma institucemi rostlo, ministerstvo si nyní zmíněné právo prostě přisvojilo a závazné unifikované modlitby začne stát imámům předávat od března. Pro první rok se počítá s 54 hlavními tématy, která mají být oproti dosavadní praxi obecnější a mají „podporovat rozvoj pozitivního povědomí o veřejných otázkách“. Hlavními body mají být například morálka, národní hodnoty a otázky související s terorismem, upevňování rodin, postavení žen nebo handicapovaných lidí nebo třeba vzdělání. (Není bez zajímavosti, že tato témata hodlá stát razit současně s pokračujícím tažením proti nevládním a neziskovým organizacím placeným ze zahraničí.)

Al Azhar ministerský postup ostře odsoudil ve chvíli, kdy zjistil, že byl zcela vyřazen z přípravného výboru, v němž už od prosince nad jednotnými modlitbami pracují psychologové, veřejně známé osobnosti nebo zástupci médií.

Konflikt mezi univerzitou Al Azhar a ministerstvem je podle všeho logický – univerzita zodpovídá za sunnitský islám s přesahem ve světě, zatímco ministerstvo se soustředí na území Egypta a obě instituce chtějí mít rozhodující vliv na věřící. Právě nynější spor může samozřejmě postavit proti státu část věřících a zradikalizovat je, zatímco ministerstvo pro náboženské záležitosti ještě „odvážně“ přikládá pod kotel své „náboženské revoluce“ – od března budou v ženských částech největších egyptských mešit vést modlitby i imámky; ministerstvo aktuálně schválilo prvních 144 imámek a do budoucna hodlá jejich řady ještě rozšiřovat...     

Tož tak.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Neděle, 26 Únor 2017 14:57 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz