Tereza Boučková povídkářkou

Email Tisk PDF

Boučková Tereza foto prstc CTJsou tomu čtyři roky, kdy Tereza Boučková, úspěšná autorka obsáhlejších próz, zkusila prosadit se v žánru povídky. Napsala jich tehdy třináct a vřadila je do souboru s nešťastným jazykovým přešlapem pokřtěném na Šíleně smutné povídky (Odeon 2013). Avšak stejným (spisovatele pravda nedůstojným) zaškobrtnutím by bývaly byly strašně smutné povídky, případně i povídky smutné děsně. Boučková vybrala, jak vybrala.

 

 

 

Nicméně pro tento okamžik se smiřme s nevyzpytatelností sémantiky laborující už jen v názvu knihy, a to na paměti mějme, že i s Terezou Boučkovou je lépe dobře vycházet: neboť ona je tou, kdo nemá nedostatků v povědomosti o  duševním hájemství člověka, tím spíš ne o problematice vztahu muže a ženy, byť by ti dva třetím čtvrtým partnerským poměrem zkoušeni byli (a tápali donekonečna).

Terezu Boučkovou leckde podezírají, že "všechno, co nám pohledem jiných zaujatě a vášnivě vypráví, se stalo jí." Nám připadá, že s každým, kdo jako provazolezec šněruje nikterak rozsáhlý prostor jejích povídek, se spisovatelka výtečně, řekneme, až důvěrně zná. Role umí obrazit spolehlivě, jako v postavách Zuzany a Romana (Olok), kterých každodenní manželské (cyklo)soužití jako by bylo málem zpodobněním lihýře, přičemž obzvláštní roli typické ženské figury dneška podsune Anně, sestře na gynekologii, která se postupně "propracuje" ke třem partnerům, aby nakonec stejně nebyla šťastnou.

Tereza Boučková vepsala do sbírky Šíleně smutné povídky příběh o vnitřní síle člověka naproti kruté nepřízni osudu (Přes most), jakož i příběh neslitovných zápletek (Mariáš ve třech), vytvářejících si vlastní morální étos.

Ba dokonce...

Exulantka Lada jede autobusem z Curychu do Prahy. Dříve cestovala autem, ale vůz prodala jako postupně většinu z movitého majetku a jako i vyměnila velký byt za malý. Jejím ideálem byl život bez majetku, vrátila se k životu v přírodě, od jara do podzimu spala ve stanu.

Lada emigrovala za manželem do Švýcarska, ale jejich vztah byl víc než problematický. ("Hádali se. Rozcházeli. Vraceli se k sobě.") Rozvedli se, ale stali se z nich milenci. Lada čekala druhé dítě, on je nechtěl. Lada tedy nemá druhé dítě: těšila se zbytečně.

Petr se nakonec vrátil do Čech. Setkali se i zde, Petr s Ladou, strávili společné chvíle (samozřejmě i noc), on se Ladě pochlubil: Čeká (s Magdou) dítě a strašně se těší. (Bouřka) - -

Žel, nejrozporuplnější stránkou tvorby Terezy Boučkové povídkářky - i přes autorčiny zkušenosti romanopisecké - je práce s jazykem. Proto uměleckou úroveň povídek sráží nezřídka až amatérská popisnost, proto estetické a stylistické aspekty výstavby větných celků nahrazuje heslovitost, přičemž o sporém slovním rejstříku a dokonce frázovitosti raději pomlčme.

Tereza Boučková je schopna vyjevit zcela konkétně, co že o ní prozrazuje její nedostatek vůle dopřát dílu právě tolik času, aby uzrálo, takže žádný div, když čteme...

"Pod napuchlým okem měla fialový monokl. Vyrobila si ho sama." // "... šla k soukromému doktorovi, kde byly lepší peníze." // "Strašně se jí po dětech stýskalo." // "Našli si byt, který si sami zrekonstruovali a společně zařídili. Vzájemně se při tom doplňovali, naladěni na stejnou strunu. Rozuměli si, smáli se, mlčeli, byli." // "Prožívali podobně dobu nesvobody a stejně se radovali, když se dočkali svobody."

Přesto nás spisovatelčin debetní účet zvlášť dramaticky znepokojovat nemusí.

V tomto měsíci šedesátiletá (*24. 5. 1957) dcera Pavla Kohouta se svým intenzivním zájmem o nevyzpytatelnost citových a racionálních procesů v člověkově niterném světě se nemůže už ze své podstaty minout s nutkáním tyto procesy literárně dotvořit.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Miroslav Vejlupek

foto osobní5Narodil se v chodské metropoli Domažlicích (*1952). Byl ze zakladatelů uměleckého uskupení Občanské sdružení V-ART a v letech 2000 – 2004 editoval jeho filozoficko-umělecký projekt Litterate /28,086. Kolem projektu vznikla virtuální komunita tvůrců a recipientů připojujících se ze šedesáti zemí všech obydlených kontinentů. Knižně debutoval novelou „Chlapi se nebojí“ (1979) a románem „Hlava plná mozolů“ (1981). Poté tvorba samizdatová. Do literatury se vrátil novelistickým triptychem  „Vyvřeliny“ (1998) a sbírkou povídek „Nemocný život“ (1999). Následovaly čtyřdílný literárně-historický soubor  „Dějiny literárně-výtvarného útvaru Litterate“ (2002-06),  románová tetralogie „Země podvedená“ (2009), výběr z literárních a publicistických textů „Cílová rovina“  (2010), cyklus drobných próz „Stoly“ (2011) a próza „Sezona strachu“ (2014).

Od roku 2010 se zaměřuje programově na popularizaci kybernetiky a informatiky ve spisovatelské veřejnosti a na tematiku literárně-historickou. Formou elektronických knih vyšly eseje a studie „Z Parnasu do Českého lesa. Josef Abraham a Jack Flor, nezapomenutí umělci Domažlicka“, “Pomník Jana Sladkého Koziny, fenomén a svědectví“ (obě 2010),Cesty a tvorba Jozefa Kelemena. Rozměr života“, „Literatura v proměnách světa počátku tisíciletí. Nad elektronickými projekty uměleckých sdružení V-ART“ (2011), „Slovo k životu a dílu Jana Vrby básníka“ (2012), „Druhý život spisovatele Jindřicha Šimona Baara“, „Okrajem k románové tvorbě Karla Matěje Čapka-Choda“, „Spisovatel, komentátor a literární dokumentarista Jack Flor“ (2013), „Mnémosyné, nová dobrodružství“ a „Příznačné v umělecké reflexi přírody literaturou Podčerchoví“ (2014).



Akademie Literárních novin vás zve na kurz

Soudobé československé a české dějiny – významná výročí 2018

Lektory kurzu jsou vědečtí pracovníci Ústavu soudobých dějin Akademie věd České republiky

Oldřich Tůma a Jiří Kocian.

Kurz se zabývá československými a českými soudobými dějinami v souvislosti s významnými výročími roku 2018: 1918 vznik samostatného státu ČR, 1938 Mnichovská dohoda, 1948 komunistický převrat a 1968 konec Pražského jara, a to v kontextu mezinárodních souvislostí včetně studené války.

Středa a čtvrtek 10. a 11. ledna 2018 * 10:00 hod. až 16:00 hod. * 20 účastníků * Korunní 810/104, budova D, Praha 10-Vinohrady * 2400 Kč včetně oběda a občerstvení

Kurz je akreditován MŠMT ČR

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB