Recenze: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Stoletý_staříkFilm, který už jsme někde viděli.

Ňoumovy superschopnosti

Na hodinách filmové dramaturgie jsme se učili, že správný hrdina by měl mít takzvané „flaw". Jde o pojem vynalezený americkými filmovými teoretiky, který popisuje zvláštní charakteristiku postavy, která ji činí nezaměnitelnou, a pro kterou si ji diváci zapamatují a oblíbí. Příkladem z historické literatury je třeba Achilles a jeho pata. Vymyslet dosud neobjevené „flaw" patří k velkým scénáristickým výzvám.

Hlavní postava knihy Jonase Jonassona a následně filmu režiséra Felixe Herngrena Stoletý stařík, který vylezl oknem a zmizel Allan Karlsson, je jakousi kompilací několika dobře známých „flaw", a k tomu má ještě několik svých vlastních. Allanovy osudy silně připomínají českého Járu Cimrmana či Luďka Sobotu z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje (také se mu omylem dařilo vítězit v judu či vyhrát cyklistický závod). Dobrácký ňouma se často připlete, kam nemá, a nevědomě způsobí svým činem či slovem významnou (historickou) událost, to vše s nutnou dávkou černého humoru. Takovýto ňouma často mívá své superschopnosti - Allan umí vyhodit do povětří téměř cokoli.

Všechno je tak, jak je

Těsně před oslavou svých stých narozenin vyleze z okna a vydá se na nádraží. Kromě toho, že má velmi silný vztah k výbušninám, je mu sto let, což jeho charakter také do značné míry definuje. Během výpravy začne vzpomínat na svůj dlouhý život, kterým prošel s idiotským (nebo švejkovsky vychytralým?) nepochopením světa okolo sebe. Dík své výše zmíněné lásce se stal klíčovou osobností dějin druhé poloviny dvacátého století, aniž by cítil jakoukoli odpovědnost či pýchu. Jeho matka mu na smrtelné posteli řekla: „Všechno je tak, jak je a bude tak, jak bude." Allan se proto nehroutí ani tváří v tvář Stalinovi, ani později při nucené práci v gulagu.

Svůj život prožil podle matčina hesla a právě toto jeho osobnostní nastavení generuje téma, které z filmu nejsilněji vystupuje a určuje i jeho komiku. Právě podivně severská komika je nejsvětlejší stránkou celého filmu.

Allan si nikdy nic příliš nebral, a tak ho strach nedržel při zemi, jeho svět je světem neomezených možností. A jeho povaha se ještě násobí vysokánsko věkem - když je vám sto, máte už nadhled. A chcete si především, pokud možno, ještě něco užít. Rozhodně vás neděsí vize budoucnosti, proto když se Allanovi stane, že ukradne kufr plný peněz, neodradí ho ani trocha smrti v okolí, ani hrozba vězení. Vždy bral vše tak, jako by si stále uvědomoval, že je možné kdykoli začít znova a život mu oplácel stejnou mincí. Pro své savoir vivre se má Allan po završení stovky skvěle. Zpráva o lehkosti žití, kterou film nese, je velmi optimistická a příjemná, přesto ale celý film nelze úplně pochválit. Allanova postava působí místy přeplácaně a kombinace žánrů road movie, komedie a detektivní drama taktéž. Vedlejší dějová linka s policistou, která má za úkol udržovat napětí, se během filmu postupně vyčerpá a přestává osvěžovat zbytek děje.

A vše už jsme to viděli

Dále jsme se hodinách dramaturgie učili, že klasický vtip snadno vzniká, umístíme-li postavu do pro ni cizího, nepravděpodobného prostředí. Vzájemnému nepochopení a rozdílům se potom smějeme (stoletý stařík na útěku s kufrem plným peněz).

Také nám říkali, že by ve scénáři neměla zlomové okamžiky způsobovat náhoda. Zde tedy Stařík naopak klišé bourá, s náhodou se zde pracuje opakovaně jako s motivem, čímž je nám podsouvána myšlenka nepředvídatelnosti lidského osudu, ale ani to celý výsledek úplně nezachrání.

Vždy mě zklame, když v kině na školu často myslím. Stařík je příjemný, vtipný, ale plný klišé. Je určen nenáročným divákům, kteří hledají zábavu a jemné morální poučení. Příliš nás nepřekvapí, protože máme pocit, že jsme jej už někde viděli. A je to pravda. Co třeba Hrabalův Jan Dítě z knihy Obsluhoval jsem anglického krále? Nebo Forrest Gump a jeho: „Život je jako bonboniéra, nikdy dopředu nevíš, co si vybereš" (shodou okolností zde byla jako u Allana původcem hlavního moudra protagonistova matka).

Aktualizováno ( Středa, 30 Duben 2014 10:05 )