RECENZE: Nonstop knihkupectví pana Penumbry

Robin SloanKnihy versus internet. Šišaté housky versus kulaté bagely. Tajné středověké společenství versus prosperující firma Google jako novodobá sekta. Bývalý zaměstnanec Twitteru napsal román o nerdech, nejen pro nerdy.

Odmítnuti mainstreamem
Podle Wikipedie je nerd člověk „úzce zaměřený na jednu oblast lidské činnosti, poznáme ho též podle neschopnosti chápat a navazovat sociální vztahy s většinou populace". Nerdi fungují raději v subkultuře, protože se cítí odmítnuti mainstreamovou společností. Vyznačují se též zručným využíváním moderních technologií, hlavně počítačových technologií a internetu, a holdují populární kultuře. Často mají v oblibě žánry fantasy a science fiction. Autor románu Robin Sloan žije v San Franciscu, vystudoval ekonomii v Michiganu a celý život pracuje v médiích, dlouhá léta pracoval pro sociální síť Twitter. S největší pravděpodobností se sám k subkultuře nerdů počítá, a právě díky tomu dokázal zábavně vystihnout podstatu „nerdství" tak, jak se to v dějinách literatury zatím nikomu nepodařilo.

Kdyby byl Eco nerd...
Američtí recenzenti v souvislosti s knihou Nonstop knihkupectví pana Penumbry píší o knize Jméno růže Umberta Eca. Přestože zde srovnání skoro není na místě, protože Sloanova kniha je trochu schematická, prostě je na ní znát, že jde o románový debut (tudíž ji s Ecovou knihou, jedním z klenotů postmoderní literatury vedle sebe stavět nelze), společný rys vysledovat můžeme. Tajuplná zápletka knihy totiž vede až ke kořenům staletí starého tajemství, které skupinka zasvěcených opečovává a skrývá před zbytkem světa.
Hlavní hrdina románu Clay Jannon právě přišel o práci grafika ve firmě vyrábějící ty nejkulatější bagely v San Franciscu. Zakladatelé firmy Newbagel (všichni bývalí zaměstnanci firmy Google) vyvinuli pro tento účel algoritmus, aby posléze zjistili, že zákazníci ve skutečnosti prahnou po bagelech nedokonalých, „spíš jako od babičky", které působí přirozeněji.
Clay při shánění nové práce za časů krize náhodou naráží na inzerát ve výloze starého zaprášeného knihkupectví. Nonstop knihkupectví pana Penumbry. Práci potřebuje, a tak souhlasí i s noční pracovní dobou. Vrtá mu však hlavou fakt, že knihkupectví navštěvuje zhruba jeden zákazník denně (tedy nočně), a to si ještě knihu nekoupí, ale pouze půjčí. Clay se rozhoduje tajemství přijít na kloub. Při pátrání ho doprovází dívka Kat, zapálená zaměstnankyně firmy Google, a kamarád Neel, zbohatlý nerd, majitel firmy na výrobu nejkrásnějších počítačových modelů ženského poprsí. Clay a Neel se znají od základní školy, kdy společně hltali fantasy knihy Kroniky dračích písní.

Staré versus nové
Sloan perfektně vykreslil jednotlivé „nerdské" charaktery a kniha skrze ně odráží životní hodnoty současných mladých lidí, jež lze za nerdy označit. Podobně jako to bylo s bagely, všichni prahnou po rychlosti a dokonalosti. Kat představuje vysněnou partnerku pro dnešního nerda. Je mladá, krásná, a hlavně velmi bystrá a rozumí počítačům. Vařit neumí, ale internet brázdí jako žralok. Mnoho nejí, mnoho nespí a většinu života tráví v dokonalém křišťálovém paláci, sídle firmy Google. Kat nejraději rozvádí teorii singularity, v níž se tvrdí, že lidstvo je už velmi blízko svého prolnutí a splynutí s technologií. Fascinuje ji pomyšlení, čeho všeho bude lidský mozek díky svým kapacitám schopen, až jeho rozlet nebude omezovat nedokonalé tělo.
A právě v tomto bodě se mladá členka sekty Google schází se stařičkým panem Penumbrou, majitelem nonstop knihkupectví a členem sekty Nesehnutých hřbetů, jejíž založení sahá do patnáctého století. Oba zjišťují, že touží po tomtéž a oba to hledají v nějaké vyšší moudrosti, která je přesahuje. Přesto jsou v dnešním světě nepřáteli, protože Google intenzivně pracuje na digitalizaci psaného slova.
Sloan jakoby nevěděl, na kterou z obou stran se přiklonit. Mimo oslavy „nerdství" je totiž jeho příběh také jakousi tesklivou pohřební písní, kterou zpívá na rozloučenou regálům plným knih, s nimiž se v duchu začíná loučit.

Robin Sloan: Nonstop knihkupectví pana Penumbry. Překlad Petra Jelínková. Host, 312 stran, 329 Kč, ISBN 978 – 80 – 7294 – 821 – 5.

Aktualizováno ( Pátek, 25 Říjen 2013 08:15 )