Za textilní výtvarnicí a keramičkou Lydií Khekovou



keramická práce ilustraceV Třebíči na Vysočině uzavřela se v pondělí 12. listopadu tvorba textilní výtvarnice a keramičky Lydie Kheková. Bylo jí 60 let. (vlevo práce s keramikou - ilustrace)

 

 


Narodila se 18. června 1958 v Chomutově. Před polovinou 70. let minulého století studovala ve Školském ústavu umělecké výroby v Praze u profesorky Milči Eremiášové paličkovanou krajku. Tomuto specifickému druhu textilní tvorby se zpočátku výhradně věnovala.


Po staletí měla krajka funkci vymezenou výhradně v oblasti, již nyní označujeme jako užité umění. Uplatňovala se v oděvním doplňku a jako součást utváření náročného vzhledu interiéru. Teprve od konce 60. let minulého století, v souvislosti se změnou chápání tradic uměleckých řemesel, získala krajka jako tvůrčí obor novou výtvarně sdělnou funkci, příbuznou s jinými druhy umění.


Významnou, ba přímo klíčovou roli v tomto vývoji u nás sehrála právě přední výtvarnice v oboru Milča Eremiášová, Khekové učitelka. Dle jejího příkladu stala se Kheková jednou z držitelek zákonitosti tradiční, staletí nezměněné technologie ručního paličkování. Nikoliv ovšem pro výrobu klasické páskové krajky, ale již pro volnou tvorbu. Její koncepce přestala tkvět v pouhé dekoraci, vešla do obsahu a jeho vyznění.


Kheková k tomu přispívala nalézáním nových výrazových možností. Při řešení skladby volila rozličné materiály – pravé a šicí hedvábí, len a vyšívací bavlněnou mulinku různých barev. Přičtěme kompoziční nápaditost a výtvarné cítění a vyvstává vše z výbavy umožňující Khekové realizovat působivá díla. Výtvarným myšlením rozprostřeným nad tvůrčím procesem a oduševněním řemeslné práce rozšířila dimenze svého výtvarného oboru. Pro jeho souhrnnou významovou malost zůstala však autorkou spíše trvale opomíjenou.


Později se v ateliéru v bývalém třebíčském židovském ghettu na břehu řeky Jihlavy cele věnovala keramice. Především užité. Soustředila se na hledání svébytných tvarů jídelních a nápojových souprav. Pro třebíčské kulturní dění vytvořila sérii keramických cen udělovaných městem dramatickým umělcům, které si divadelní návštěvníci zvláště oblíbili.  

 

 

Ukázka prací:

Keramika Lydie KhekovéPaličkované krajky Lydie Khekové

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky: 

1/ Keramika Lydie Khekové. Foto: Jana Turecká

2/ Paličkované krajky Lydie Khekové. Foto: Jan Turecká

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 22 Listopad 2018 16:05 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB