Šárka Radová a velká Proměna z porcelánu




Galerie-Magna Ostrava logoPřítomné výstavě svých děl v Galerii Magna v Moravské Ostravě dala Šárka Radová (níže vpravo - foto: archiv autorky), naše přední autorka v oboru keramické plastiky, titul Proměny. To dle figurálního sousoší Proměna, které sestává z šesti čtyřdílných částí vyjadřujících postupné fáze metaforicky znázorněné transformace lidských bytostí. Další představené práce jsou také figurální, nebo zkomponované do rytmicky geometrizovaných útvarů s proměnami dle autorčiny osnovy.

 

 

 

Nechť si vnímatel poradí
K uměleckým dílům bývají jen zřídkakdy pro návštěvníky galerií připojeny návody k recepci. Jméno tvůrce, název díla, užitý materiál a rok vzniku, to jsou vesměs dostačující informace. Ostatní vězí v subjektivním aspektu vnímatele. Nechť si poradí sám. Radové tvorba vychází většinou z předmětných prvků, z lidských postav, v jejichž zjednodušené trojrozměrné transkripci je plně informativní. Originalita autorčina je pak cele Šárka-Radová portrétobsažena v situacích, do nichž své figury, singulárně či pospolitě, uvádí, co oněmi přístupy, postoji a vztahy sděluje ve sféře etických, společenských a humánních subjektivních posudků. Věru to vždy není dáno na vědomí hned, na první podívání. Sochařka svého vnímatele nabádá k živé racionální, citové a sociální účasti. Nejde o hru, na to je Radové tvorba příliš vážná, ale označení vtažen do hry může být použito. Není-li totiž divák mentálně zúčastněný, nepřijde Radové na kloub, nemůže jejím dílům přiznat onu výši umělecké hodnoty, jež je bezpochyby obsažena v akcentovaném obsahu.   

 

 

Plastická ukázka ze soupisu lidských osudů  
Mám s Šárkou Radovou poměrně čilý elektronický kontakt s písemnými a fotografickými informacemi o její tvorbě a výstavní aktivitě. Vše čtu a vídám s potěchou, dostává se mně tak vhledu, samozřejmě neúplného, i do galerií nacházejících se za hranicí mé nutně omezené působnosti. Již zmíněné stěžejní dílo aktuální výstavy v ostravské Galerii Magna patří ve volné tvorbě Radové k největším, nejčlenitějším sousoším. Je, snad to tak lze s malým literárním odchýlením povědět, jistým druhem plastické ukázky ze soupisu lidských osudů. Komplet je seskupením čtyř skupin po šesti rytmicky barevných figurách s vnějškovou blízkostí. Na sousedním poli jsou figury již zřetelně proměněné, na třetím poli ještě výrazněji. A čtvrté pole je obsazené jen hmotou vzdáleně připomínající postavy.

 

 

Jakým směrem se vyvíjí lidská bytost?
Nutí se otázka, napsal jsem autorce v elektronickém psaní, z které strany je třeba sousoší „číst“? Kde je výchozí bod? Vyznačení směru prohlídky schází, natož přidaná pořadatelská, respektive autorská slovní interpretace. Říkáte nám, že lidská bytost se vyvíjí z neurčitosti k explicitní kráse? Nebo je Vaše enigmatická idea protikladná? Máte za to, že dospělý člověk pozbývá v ustrnutí ušlechtilých rysů?

 

                  
Záleží na tom…
Odpověď přišla záhy: Záleží na tom, je li divák pesimista, nebo optimista. Trochu tajemství musí být v každém umění. Já jsem to ale vytvářela jako proměnu aktivních jedinců do stále "usazenější" a pohodlnější společnosti, spokojené se svým stávajícím místem, která ztuhne a neschopna už ničeho, pomalu splyne s krajinou.

 

Ukázka z tvorby:

 Šárka-Radová Proměna první-a-druhá-částŠárka-Radová Částice-Koulení-OrganizaceŠárka-Radová Proměna čtvrtá-část-Hlava

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šárka-Radová ProměnaŠárka-Radová Částice-Strážci

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky:

1/ Šárka Radová: Proměna, porcelán, akryl, první a druhá část sousoší (dvanáct dílů), každý díl 20 až 25 cm, 2016. Foto: archiv autorky

2/ Šárka Radová: V popředí Částice, porcelán a kamenina, dvanáct dílů, každý díl výška 18 cm, 2010. V pozadí dole Koulení, porcelán, tři díly, každý výška 25 cm, 2012. Na stěně Organizace, porcelán, 50 x 50 cm, 2014. Foto: archiv autorky

3/ Šárka Radová: V popředí čtvrtá (šestidílná) část sousoší Proměna, porcelán, akryl, každý díl výška 25 cm, 2016. V pozadí Hlava porcelán, výška 65 cm 1996. Foto: archiv autorky.

4/ Šárka Radová: Proměna, porcelán a akryl, čtyři šestidílné fáze proměny, každý díl 20 až 25 cm, 2016. Foto: archiv autorky

5/ Šárka Radová: V popředí Částice, porcelán a kamenina, dvanáct dílů, každý díl výška 18 cm, 2010. V pozadí Strážci, porcelán, výška 40 až 50 cm, 2017 - 2018. Foto: archiv autorky

 

 

Šárka Radová, Proměny, keramické plastiky. Galerie Magna, Moravská Ostrava, Bieblova 2922/3. Výstava je přístupná do 15. července 2018, otevřena v pondělí až čtvrtek od 10. do 12. a od 13. do 17. Hodiny, v pátek od 9. do 13. hodiny. V sobotu a neděli zavřeno, www.magna.8u.cz

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 06 Červenec 2018 08:08 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB