Stir up a Chaos sedmé dimenze



 

Stir up logoGalerie Čertův ocas, založená v roce 2006 v bývalém Mohelském mlýně na řece Jihlavě mezi městysem Mohelno a obcí Dukovany, je jedinou výlučně surrealistickou galerií u nás. Pro výstavy skupiny Stir up, které je členem, ji spravuje polygraf, vydavatel, surrealistický výtvarník a básník Lubomír Kerndl.

 

 

Vzbudit, roznítit, pobouřit        

Stir up v překladu značí vzbudit, roznítit, pobouřit. Je to krédo členů skupiny, které není snadné plnit. Vědomí a emoce dnešního člověka vzbuzují, rozněcují a pobuřují většinou jiné věci, než umění. Po nedávném přijetí pěti nových členů má Stir up složení: Linda Filipová, Gabriela Kopcová, Helena Krupicová, Pavel Bezděčka, Josef Bubeník, Jan Dočekal, Martin Hronza, Lubomír Kerndl, Vladimír Kubíček, Václav Pajurek, Zdeněk Píža, Josef Quis a Ondřej Vorel. Těsnou spoluprací a komorními kolážemi je vždy přítomen básník a kolážista Arnošt Budík (nar. 1936 v Brně, usazený v Bruselu). Se Stir up vystavovali v Čertově ocasu jako hosté mnozí zahraniční surrealisté – Miguel de Carvalho (Portugalsko), Miguel Lohlé (Argentina), Rik Lina (Nizozemsko), Walter De Rycke (Belgie), Henri Lejeune (Belgie), Thomas Rayner (Belgie), Noël Arnaud (Francie), Jean Martin Bonteux (Francie), Leal Labrin (Chile), Amirah Gazel (Kostarika), John W. Welson (Velká Británie) a další.

 

 

Cestovat napříč všemi vesmíry

Nyní je v Galerii Čertův ocas k vidění výstava nazvaná Chaos sedmé dimenze. O sedmé dimenzi lze se mnohé dočíst na internetu. Třeba toto (odkazy na sci-fi literaturu odkazují pro futuro na polovinu čtvrtého tisíciletí):

 

Sedmá dimenze je zajímavá pro ty, kteří věří v existenci více kosmických prostorů. Vstup do tohoto rozměru by znamenal cestovat napříč všemi vesmíry. Sedmá dimenze není jednoznačně určitelným médiem. Pouze Keloskové (členský národ Koncilu Sedmi, jsou známi jako 7D myslitelé a geniální plánovači a stratégové) jsou schopni chápat a využívat sedmidimenziální procesy. Označovali sedmou dimenzi jako absolutní nicotu. Sedmý rozměr se objevoval zvláště v souvislosti s černými dírami. Keloskové je nazývali Černá Nicota. S pomocí energetických polí Altrakulfthu stabilizovali Keloskové Velkou Černou Nicotu v Balayndagaru. V sedmé dimenzi platí úplně jiné zákony. Sedmirozměrné bytosti mají mnoho forem. Některé vypadají jako vířivé pruhy duhově zbarvené energie. Jiné vypadají jako tkaniva nádherného zářícího Světla. Když tyto tajemné víry života promítnou své vědomí do tří nebo čtyřrozměrných forem, nepřestávají vířit. Víří však nejen vertikálně (jako víry na Zemi), ale i horizontálně, diagonálně, do minulosti a budoucnosti. "Točení" do budoucnosti umožňuje sbírání informací z daného času. Na tomto stupni nežijeme na planetách. Naše "atmosféra" je spíše intenzivní pole barevné energie. Ačkoliv vypadáme spíše klidní, jsme ve skutečnosti velmi zaměstnaní. Jednou z našich aktivit je průzkum jiných dimenzí ve službách Sil Evoluce.

 

 

Sedmá (i jiné) dimenze teď v Čertově ocasu

Dle svobodné volby lze výše uvedené vzít vážně, nebo jako enigmatickou hru. Surrealisté v drtivé většině nejsou náboženští ani vědečtí experti. Nevyjadřují se k tomu, co (třeba chaos) a jak a kdy může se dít v sedmé dimenzi. S největší pravděpodobností přijali téma výstavy – Chaos sedmé dimenze – (sami si je zvolili) jako příhodnou možnost vstoupit skrze vlastní nadreálná vyjádření na pole svobodné tajuplné zábavy. Pravděpodobně se nemýlím v domněnce, že nehodlali nic pronikavého objevit. A nejméně polovina z vystavujících šla si po svém, sedmá a třeba i jiná dimenze nedimenze.

 

Pro návštěvníka výstavy z toho plyne v prvé řadě totéž, jako při vyzvednutí jiných témat v surrealistickém podání: Svobodná díla vznikají toliko ze svobodné tvorby. Tím ovšem není řečeno, že každé svobodné dílo musí nutně mít vysokou uměleckou úrovní. Surrealisté mají poněkud odtažitý poměr k estetice. O to více se soustřeďují na osvobození mysli, zdůraznění podvědomých procesů, snů, představ a pocitů. Kdo z výtvarné veřejnosti svede, dát si dohromady toto množství východisek a najít v prezentovaných dílech intuitivní krásu, ten nepřichází na podobné výstavy zbytečně.      

 

    

Je nepochybné, že zmýlená neplatí

Graduovaný pedagog, redaktor regionálních novin, vzal titul výstavy Chaos sedmé dimenze nadobro vážně. Svým čtenářům, respektive vystavujícím surrealistům nesděluje vůbec nic ke konkrétním exponátům. O to intenzívněji se věnuje vědě: Třeba astrofyzici se už nějaký čas snaží sladit rozdíl mezi pojetím našeho vesmíru na základě jeho čtyř pozorovatelných rozměrů s deseti, jedenácti, nebo dvaceti šesti rozměry, o kterých teoretické rovnice teorie strun předpokládají, že reálně existují v našem vesmíru… Možná by jen surrealisté měli ustoupit ze svého poněkud přezíravého pohledu na dnešní svět a jeho vědu a vzít do ruky nějakou populární knížku o astrofyzice nebo meteorologii. Možná by pak zjistili, že prozíraví racionalisté chaosu přiznávají už více než sto let mnohem věší důležitost a rostoucí význam, než si surrealisté myslí. Je to už po docela dlouhou dobu, surrealismus sám před sto lety ještě ani neexistoval.    

 

Pan učitel si zaměnil umění s vědou. Poradil surrealistům, co by měli učinit, aby byli stran chaosu v obraze. To však je, myslím si, rada spíše nepatřičná. Zřejmě si neuvědomil, že na surrealisty je v jeho myšlenkách zbytečné „množství reality. Současní surrealisté (existují v kontradikci s tvrzením některých kunsthistoriků, že surrealismus už přes půl století neexistuje) nemají v popředí individuálních programů naučení o principu chaosu a interdimenziální problematice ani o podobných i nepodobných vědách a pavědách. Stále si myslí (a rozličnými způsoby to sdělují), jakkoli to mnohým nezasvěceným zní jako prostomyslnost, že svět, ten náš, může být změněn a transformován do místa lásky, svobody a poezie.

 

Chaos sedmé dimenze, Galerie Čertův ocas, Mohelno, Mohelský mlýn na řece Jihlavě. Sezónní výstava je otevřena od pondělí do pátku od 9. do 11.30. hodiny, v sobotu a neděli od 14. do 16. Hodiny.

 

Ukázka:

Aube-Elléouët-Breton Bez-názvuAmirah-Gazel TempoJosef-Bubeník Smaragdový-lotos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef-Quis Dráždivé-představyMartin-Hronza Fragmenty-snuZdeněk-Píža Rozpustilé-meteory-III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lubomír-Kerndl Dvě-japonská-městaMiguel-de-Carvalho z-cyklu-Jardins-noturnos-Noční-zahradyPavel-Bezděčka Průhled-do-sedmé-dimenze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky:

1/ Aube Elléouët: Bez názvu, koláž (autorka, *1935, je dcerou André Bretona, koláž je jejím darem Galerii Čertův ocas). Foto: Jan Dočekal

2/ Amirah Gazel: Tempo, kresba a koláž, 1999. Foto: Jan Dočekal

3/ Josef Bubeník: Smaragdový lotos, olej na sololitu, 2018. Foto: Jan Dočekal

4/ Josef Quis: Dráždivé představy Foto: Jan Dočekal

5/ Martin Hronza: Fragmenty snu, dekalk a lavírovaná tuš, 2018. Foto: Jan Dočekal

6/ Zdeněk Píža: Rozpustilé meteory, olej na sololitu, rok vzniku neuveden.Foto: Jan Dočekal

7/ Lubomír Kerndl: Dvě japonská města, kombinovaná technika, 2018. Foto: Jan Dočekal

8/ Miguel de Carvalho: Z cyklu Jardins noturnos (Noční zahrady), koláž na papíru, 2010, 30 x 21 cm Foto: Jan Dočekal

9/ Pavel Bezděčka: Průhled do sedmé dimenze, počítačová malba, 2017. Foto: Jan Dočekal

 

 

Zdroje:

http://confession.blog.cz/1006/dalsi-clanek-o-dimenzich-a-jejich-rozdeleni

http://atlan.rhodan.cz/index.php/Sedm%C3%A1_dimenze

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pondělí, 18 Červen 2018 09:16 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB