Litografie Jiřího Slívy – důvtipné moudrosti pro potěšení

 

JIří Slíva portrétSoukromá Galerie 12 v Náměšti nad Oslavou otevřela v polovině května výstavu grafických listů Jiřího Slívy (vlevo na snímku Jana Sklenáře). Tak pokračuje v dlouhodobém programu uvádění výběrů děl našich předních současných grafiků.

 

 

 

Galerie u zámeckého parku

Přijíždějícímu do Náměště nad Oslavou od západu naskytne se pohled na renesanční státní zámek vysoko nad městem. Po druhé světové válce byl letním sídlem prezidenta Edvarda Beneše. Pobýval zde dva červencové týdny v roce 1946 a šestnáct dnů v červnu následujícího roku. K zámku přiléhá pěkný park, na jehož odvrácené straně se nachází v historické patrové budově soukromá Galerie 12. V roce 2003 ji založila a sezonně provozuje Ludmila Tasovská. Současně vznikl kovářský ateliér sochaře Pavla Tasovského, jejího manžela. Galerie pořádá od jara do podzimu prodejní autorské výstavy děl výtvarníků činných v rozličných oborech a žánrech. Galerijní a zámecké aktivity už řádku let rozšiřují Mezinárodní bienále Setkání, určené především tvůrcům s kovem. Organizačně za nimi stojí Pavel Tasovský a kastelán náměšťského zámku Marek Buš, reprezentující Národní památkový ústav.    

 

 

Prostá velikost umělcova

Přítomná výstava v Galerii 12 přináší pět desítek litografií z posledních let v žánru kresleného humoru z tvorby Jiřího Slívy (*1947), člena Sdružení českých umělců grafiků Hollar. Slívův humor je zpravidla založen na protikladu. Situace povýtce solidních lidských situací, poměrů a okolností je kreslířem přivedena „dle řádu“ svérázně projeveného důvtipu k svérázným nepředvídaným vyústěním. Ta mají k nevtíravému vtipu těsně přidruženu moudrost, jež ovšem vystupuje do popředí až posléze, teprve, až si divák uvědomí výtvarníkem nastrojené souvislosti. Slíva vždy stojí ve svých kresbách na litografický kámen v nadhledu, v zóně inteligence, osobité filozofie s náležitým nádavkem filantropie.

 

 

Linie v ladovské čistotě

Slívovy litografie jsou asociacemi originálních myšlenek, pevných linií vedených s ladovskou čistotou (stejně jako byl Lada, je Slíva autodidaktem) a barevných poli oddělujících jednotlivosti jednoduchých kompozic. Vše se děje v ploše, v prvním plánu, živé i neživé v pevném tvaru a v živé barevnosti je před zrakem divákovým zastaveno ve vrcholu sdělné sekundy. Slíva vede myšlenku k záměru bezprostředně, stojí o to, aby smysl díla byl divákem identifikován, někdy mu navíc napomůže i písmenným označením. Rámec Slívou rozkrytých „sporných otázek“ nemá tzv. české zvláštnosti, je kosmopolitní, proto s týmiž sympatiemi přijímaný na rozličných geografických souřadnicích.  

 

 

Poklona grafikovi

Výtvarným dílem lze dle nutnosti nepochybně šířit i smutek, přičemž umělecká hodnota nemusí být nepříznivě dotčena (jsou mnohá mistrovská díla tragického obsahu). Dnes je nám ovšem násobně více zapotřebí radosti. Každý Slívův grafický list ji šíří, a vyjevuje prostou autorovu velikost. To je pro mne podnětem, abych poslal touto cestou do umělcova ateliéru vzkaz vyseknutou poklonou.

 

Ukázka z tvorby:

 

Jiří-Slíva Café-Amore-litografie-2017Jiří-Slíva Café-Avantgard-litografieJiří-Slíva Café-Eiffel-litografie-2015Jiří-Slíva Café-Nonsens-litografie-2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří-Slíva Nevermore-litografieJiří-Slíva Tango-Paradiso-litografie-2017Jiří-Slíva Cirkus-Toast-litografie-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří-Slíva Quick-Kiss-litografie-2015Jiří-Slíva Kosher-Blues-litografie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky:

1/ Jiří Slíva: Café Amore, litografie, 2017. Foto: Jan Dočekal

2/ Jiří Slíva: Café Avantgard, litografie. Foto: Jan Dočekal

3/ Jiří Slíva: Café Eiffel, litografie, 2015. Foto: Jan Dočekal

4/ Jiří Slíva: Café Nonsens, litografie, 2016. Foto: Jan Dočekal

5/ Jiří Slíva: Nevermore, litografie. Foto: Jan Dočekal

6/ Jiří Slíva: Tango Paradiso, litografie, 2017. Foto: Jan Dočekal

7/ Jiří Slíva: Cirkus toast, litografie, 2014. Foto: Jan Dočekal

8/ Jiří Slíva: Quick Kiss, litografie, 2015. Foto: Jan Dočekal

9/ Jiří Slíva: Kosher Blues, litografie. Foto: Jan Dočekal

 

 

Jiří Slíva, Brut, grafika. Galerie 12, Náměšť nad Oslavou, Kaštanová ulice 12. Výstava je přístupná do 8. srpna 2018, otevřena je od úterý do neděle od 13. do 17. hodiny. Návštěvu mimo tuto dobu lze domluvit na tel. č.: 724 301 621. www.galerie12.cz, facebook:galerie 12

 

Zdroje:
https://jihlava.idnes.cz/edvard-benes-v-namesti-nad-oslavou-drx-/jihlava-zpravy.aspx?c=A120326_1754262_jihlava-zpravy_dmk

 

www.zamek-namest.cz/cs/o-zamku/vytvarne-bieanle-setkani

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Sl%C3%ADva

https://www.galerie-ubrany.cz/jiri-sliva/

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 08 Červen 2018 07:05 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB