Koláže a fotokoláže Gabriely Kopcové v Čertově ocasu

Email Tisk PDF

Gabriela-Kopcová portrétDvanáctá sezona Galerie Čertův ocas v Mohelském mlýně u Mohelna na Třebíčsku má před sebou poslední letošní týden. Patrně jedinou výhradně surrealistickou soukromou galerii u nás zřídil zjara 2006 malíř, básník, polygraf, vydavatel a podporovatel umění Lubomír Kerndl pro uvádění tvorby členů moravské surrealistické skupiny Stir up a jejích hostů od nás a ze zahraničí. (vlevo Gabriela Kopcová - foto Jan Dočekal)

 

 Prezentace děl výtvarného umění mimo státní galerie nemůže se dnes obejít bez podporovatelů. Jejich výskyt je však tuze sporadický. Objeví-li se nový, je jisté, že bude bez meškání zapsán do pomyslné Zlaté knihy zázraků v umění. Kerndlovo jméno a výčet jeho dobrých skutků vstřícnosti vůči nadrealistům v ní figuruje už druhou dekádu let. Pod jeho správcovstvím příznivec surrealismu nachází ve třech podlažích Čertova ocasu každoročně od května do první části podzimu (v zimě je zavřeno) dvě až tři výstavy našich a zahraničních autorů, členů skupiny Stir up a hostů. Specifickou zvláštností související s provozem galerie je finanční krytí. Částečně je obstarává výroba a prodej elektrické energie ze dvou vodních turbín v suterénu mlýnské budovy.

 

 

Tvorba Gabriely Kopcové

Poslední letošní výstava uvádí výběr koláží a fotokoláží Gabriely Kopcové. V minulých letech často hostovala na vnitrostátních i zahraničních výstavách skupiny Stir up, letos zjara se stala její členkou. Výstavu uvedl člen skupiny Stir up, historik umění Václav Pajurek. Řekl, že plocha děl Gabriely Kopcové je členěna nejrůznějšími fragmenty reality a řadou struktur. Tyto fragmenty jsou z větší části neinterpretovatelné a působí jako samostatný výtvarný fenomén. Velmi důležitou složkou její tvorby je hra s náhodným přemisťováním jednotlivých prvků. Protože princip náhody je jednou z velmi důležitých složek surrealistického tvůrčího přístupu jako takového. Na druhé straně, přes všechny nástrahy nahodilého postupu, jsou její kompozice vyvážené a působí velmi vytříbeným estetickým dojmem. Jednotlivé prvky jsou v podstatě nefigurativní, vytvářejí však složitou strukturu vedoucí k vytvoření bohatého přediva asociací, které působí v podstatě ikonicky. Volba asociací je však plně v režii diváka. Proto je velmi důležité, aby vnímatel měl dost času si příslušné asociace vytvořit. Její umění je meditativního charakteru, vyžaduje poměrně hodně času a soustředění. To úzce souvisí s obsahovými funkcemi díla, protože surrealismus je v podstatě zbytněním obsahové funkce. Název tvoří jen jakési vodítko k navození vodopádu asociací a není zpravidla jednoznačným návodem k použití. Tato obsahová polyfunkčnost je jedním z hlavních autorčiných novátorských přístupů.

 

 

Autorčina konfese
Na malém kousku země, kde je všude blízko, denně obcházím po stejných cestách celý svět. A ten velký širý svět si často musím schovat do úsporné krabičky od sirek.       Hluboké vzdálené rozbouřené moře utopím na polévkové lžíci, uchem jehly protáhnu své divoké stádo uvězněných pohledů. A pak docela ráda vyhodím ten každodenní zarámovaný prostor na vesmírnou skládku. Někdy však nemusím dělat vůbec nic, jen si šlapu po štěstí. A to moje mi leží přímo u nohou.

 

Gabriela Kopcová, Dech světla, koláže a fotokoláže, Galerie Čertův ocas, Mohelský mlýn u Mohelna na Třebíčsku. Výstava je přístupná do 10. října 2017, otevřena je denně od 8.30 do 11.30 hod., o víkendu také od 14 do 16 hod. 

 

Spisovatelka a výtvarnice Gabriela Kopcová (nar. 1945 v obci Domamil na Vysočině) vystudovala gymnázium a knihovnickou školu. Po letech praxe v ostravské knihovně se vrátila roku 1980 do rodné obce. Je členkou Obce spisovatelů a skupiny Stir up. Publikuje pod rodným jménem Kopcová a pod jménem Střeláková. Od roku 1983 vydala čtrnáct prozaických a pohádkových knih (u dvou je spoluautorkou). Od roku 2003 vystavuje koláže. Materiál nachází v časopiseckých a reklamních ilustracích, v poslední době uplatňuje vlastní fotografie přírodnin. Koláže a fotokoláže vystavila na autorských a jako host skupiny Stir up na kolektivních výstavách. Také v zahraničí (Belgie, Portugalsko, Kostarika).

 

Ukázka tvorby:

Gabriela-Kopcová Oáza-nadějeGabriela-Kopcová Hmotný-symbol-nehmotnéhoGabriela-Kopcová Světelný-rokGabriela-Kopcová Šeptající-otazník

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gabriela-Kopcová MeziprostorGabriela-Kopcová Neznalost-zlaGabriela-Kopcová Ruce-osudu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky:

1/ Gábina Kopcová: Oáza naděje, koláž, 60 x 37, 2005. Foto: archiv autorky

2/ Gábina Kopcová: Hmotný symbol nehmotného, fotokoláž, 37 x 55 cm, 2017. Foto: archiv autorky

3/ Gábina Kopcová: Světelný rok, fotokoláž, 37 x 55 cm, 2016. Foto: archiv autorky

4/ Gábina Kopcová: Šeptající otazník, fotokoláž, 54 x 36 cm, 2016. Foto: archiv autorky

5/ Gábina Kopcová: Meziprostor, koláž, 53 x 54 cm, 2008. Foto: archiv autorky

6/ Gábina Kopcová: Neznalost zla, koláž, 54 x 53 cm, 2007. Foto: archiv autorky

7/ Gábina Kopcová: Ruce osudu, koláž, 53 x 53 cm, 2007. Foto: archiv autorky

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Neděle, 01 Říjen 2017 10:06 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 



banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB