Artlep! Ale co to je?

Email Tisk PDF

 

Kerndl Lubomír foto uvuo euNěkteří současní výtvarníci jsou vynalézaví. Nespokojují se s tradičními převzatými tvůrčími technologiemi, hledají nové. Racionálními postupy, někdy pokusnicky a pravděpodobně většinou dílem náhody, k níž je připojen díl štěstí, vskutku dospívají k novým dílčím, nebo bezmála úhrnným pracovním metodám, v nichž se pojí v nové skladbě do dosud neznámého výrazu prvky z více metod dříve již prověřených.

 

 

Používají je a jsou-li dost průkazné, z více důvodů dost zajímavé, přijme je kritika i výtvarná veřejnost. Vynalézavých výtvarníků jsou dva druhy. Jedni se ze svého nálezu opravdově těší, prožívají jeho majetnictví, za nic by neprozradili, v čem spočívá. Druzí se těší zrovna tak, ale ono těšení má ještě další rozměr, vězí v radosti sdělení, tedy v prozrazení podstaty nálezu všem „na potkání“, aby jej mohl používat každý, kdo si zamane.

K míněným druhým patří kreslíř a malíř, rovněž sochař a manažer v polygrafii Lubomír Kerndl (na snímku nahoře), vystupující v přítomné době pod jménem Lukern. Postoupil však ještě o další krok. Při nové autorské výstavě nejenže sdělil vývěskou, co je artlep (tak svoji původní výtvarnou techniku pojmenoval), ale také přijal pozvání mezi středoškolské studenty. Společně vytvoří originální artlep.

S Lukernovým souhlasem přináším zde plné autorské znění popisu výtvarné techniky artlep:

 

ARTLEP

Surrealisté, ke kterým se snažím svojí tvorbou přiřadit, se vyznačují také tím, že stále hledají nové možnosti a cesty, ať už v celkovém přístupu k životu a umění, nebo v jeho jednotlivých prvcích.  Například v kompozici či technice realizovaných děl. Při svém hledání vlastní cesty se mi podařilo přijít na novou techniku realizace obrazů, kterou jsem nazval ARTLEP. Tato technika spojuje možnosti koláže, automatické kresby, kolorované kresby tuší, klasické malby, prořezávání lepenky a v neposlední řadě náhodné aplikace gázy, tkanin, písku či jiných materiálů, které jsou omezeny pouze tím, že se musí vejít do zhruba 1 mm tlusté vrstvy lepidla. Vlastní postup realizace ARTLEPU je následující: Jako podkladový materiál je vhodné použít bílo-šedou lepenku s co největší tloušťkou, může se použít i šedá knihařská lepenka, pokud nám nevadí její vliv na barevnost hotového díla. Na tuto lepenku můžeme začít přenášet svoji myšlenku, např. kreslit tušemi do předem navlhčených ploch. Pro docílení přesných jemných kontur nebo linek můžeme podkladovou lepenku prořezávat. Tuš či barva se zaleje to těchto prořezů a zvýrazní je. Pomoci tomuto efektu můžeme fixírkou a trochou vody. Vznikající abstraktní obrazy můžeme dokolorovávat nebo domalovávat a dotvářet například technikou koláže. Pokud jsme se svým výtvorem spokojeni, přichází okamžik pro použití materiálů, které vnesou do našeho ARTLEPu podstatný díl náhody. Na plochu můžeme aplikovat jakýkoliv materiál, např. písek, dřevěné drtiny, nastříhaný nerezový drát atd. Velmi zásadní jsou natrhané gázy a tkaniny. To vše zalijeme silnou vrstvou lepidla na papír a dřevo typu Duvilax (ředitelné vodou). Potom překryjeme celý obraz jednou vrstvou řídké gázy. Ta zajistí v hotovém ARTLEPu vizuální efekt plátna. Celý takto připravený obraz překryjeme buď přelaminovaným papírem, nebo pouze igelitovou folií, nahoru překryjeme vrstvou savých papírů a vložíme do knihařského lisu na tři dny. Po třech dnech vytáhneme obraz a odstraníme folii a savé papíry a poprvé se můžeme pokochat výsledkem své práce. Následně je však ještě třeba ARTLEP dosušit a to tak, že na něj zpět položíme folii a nové savé papíry a týden je vyměňujeme až je dílo dokonale suché. Teprve tehdy použité lepidlo dokonale zprůhlední a odhalí nečekané detaily. Při adjustáži musíme mít na paměti, že ARTLEP je náchylný na nabírání vlhkosti a má potom tendenci se kroutit. Proto doporučuji nalepit jej např. na překližku (či jiný pevný materiál) potaženou knihařským plátnem a teprve potom zarámovat. Věřím, že tato nová technika umožní surrealistickým tvůrcům otevřít novou dimenzi možností.

 

 

Ukázky artlepu:

Lukern Bez-názvu-IIILukern Bez-názvu-VI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lukern Bez-názvu-VIIILukern Bez-názvu-X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Popisky:

1/Lukern: Bez názvu, artlep. Foto: Jan Dočekal

2/ Lukern: Bez názvu, artlep. Foto: Jan Dočekal

3/ Lukern: Bez názvu, artlep.Foto: Jan Dočekal

4/ Lukern: Bez názvu, artlep. Foto: Jan Dočekal

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 16 Prosinec 2016 09:38 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 



Akademie Literárních novin vás zve na kurz

Soudobé československé a české dějiny – významná výročí 2018

Lektory kurzu jsou vědečtí pracovníci Ústavu soudobých dějin Akademie věd České republiky

Oldřich Tůma a Jiří Kocian.

Kurz se zabývá československými a českými soudobými dějinami v souvislosti s významnými výročími roku 2018: 1918 vznik samostatného státu ČR, 1938 Mnichovská dohoda, 1948 komunistický převrat a 1968 konec Pražského jara, a to v kontextu mezinárodních souvislostí včetně studené války.

Středa a čtvrtek 10. a 11. ledna 2018 * 10:00 hod. až 16:00 hod. * 20 účastníků * Korunní 810/104, budova D, Praha 10-Vinohrady * 2400 Kč včetně oběda a občerstvení

Kurz je akreditován MŠMT ČR

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB