Sedmdesát pět dětí z porcelánu Šárky Radové - nové dílo v architektuře

Email Tisk PDF

Šárka Radová výřez foto Vojtěch MarekV Říčanech u Prahy slavnostně otevřeli v polovině listopadu novou základní školu. Její působivá formálně čistá budova s velkými plochami oken připomíná aktualizovaný architektonický funkcionalismus. Současně se slavnostním otevřením školy byl odhalen rozměrný porcelánový reliéf v úrovni druhého podlaží čelní stěny. (Šárka Radová vlevo na snímku  Foto: Vojtěch Marek)

 

 

Jeho autorkou je naše přední sochařka-keramička Šárka Radová. Od 70. let vytvořila řadu artefaktů pro exteriéry a interiéry veřejných budov. V posledních dvou desetiletích je však u nás trvalé začlenění výtvarných děl do nové architektury řídkým jevem. Když už se tak stane, je žádoucí takový prospěšný investorský čin zaznamenat, optat se autorky na jeho okolnosti.

 

Co se muselo udát u investora stavby nové říčanské školy, že dospěl k rozhodnutí, učinit její součástí umělecké dílo?

Manažerka soukromé základní školy Magic Hill Martina Olivová se snažila při stavbě nové budovy naplnit předsevzetí, které měla ona i celá skupina investorů. Aby nová škola splňovala nejen výchovné a vzdělávací parametry, ale také působila i esteticky na vnímání dětí. Stručně řečeno, aby se děti naučily dívat na výtvarné dílo v bezprostředním okolí, jako na součást života.

               

Jak složitý byl proces schvalování vašeho uměleckého záměru?

Byla jsem oslovena investory, vytvořila několik různých skic a modelů plastik a reliéfů, které jsem umístila v představě v areálu školy. Po poradě s investory a architekty jsme se dohodli na reliéfu na čelní stěně.

 

Člověk a jeho osud, to je vaše stálé téma. Zde jsou to děti. Svou typickou nehledanou formální stylizací bílého porcelánu jste vyjádřila jednotu v rozličnosti. Dětský temperament, s barevnými akcenty evokujícími slunce, oblohu, krajinu. Jak je reliéf velký a kolik dětí zobrazuje? 

Má rozměry 250 x 580 cm. Tématem je Cesta ke vzdělání. Představuje děti, je jich pětasedmdesát, šplhající vzhůru po hřbetech knih. Ty jsou zleva doprava od chladných barev k zářivým. Na živém pohybu dětí, který symbolizuje onu cestě ke vzdělání, je vidět individuální přístup. Děti jsou hravé.

 

Je třeba, aby autor měl na zřeteli místo a souvislosti užití výtvoru? Nebo může tyto okolnosti pominout a prezentovat se volnou kompozicí, kterými naplňuje především své ambice?

Samozřejmě by autor měl od začátku vycházet ze zadání úkolu investorem a vytvořit dílo tématicky vhodné a o jeho umístění a velikosti se radit s architektem.

 

Jak byly děti a knihy z porcelánu přijaty?

Zadavatelům se líbí. Dětem snad také. Bylo by zajímavé se jich zeptat. Jistě bychom se o tématu dozvěděli mnohem víc, ony přece mají velkou fantazii.

 

 

 Odkrytí díla sochařky-keramičky Šárky Radové v Říčanech u Prahy

Šárka-Radová-01Šárka-Radová-02Šárka-Radová-03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 09 Prosinec 2016 12:56 )  

Jan Dočekal

Jan Dočekal

historik umění, výtvarník, publicista

* 12. července 1943 v Třebíči

Vyučil se frézařem, studoval dějiny umění a estetiky, byl dělníkem, technologem, reklamním výtvarníkem, obchodním ředitelem v tiskárně, učitelem výtvarné výchovy.

Vydal: Grafika Maxe Švabinského (Muzeum a galerie Dačice, 2001), Všední věci / Za prahem umění (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2004), Recenze Texty Rozhovory (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2005), Rozhovory 2005 – 2013 (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2014), je editorem knihy vzpomínek a básní Vlastimil Toman - Životní cesta (Amaprint-Kerndl, Třebíč 2015).   

 



banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB