Film Interstellar s odstupem




Installar foto plakátPouze pro ty, kteří už Nolanův devátý film viděli (od té doby natočil Dunkerk, 2017) je pár následujících poznámek.

 

 


Jde o ne často vídanou žánrovou kombinaci (duchařského) hororu a science fiction, kterou spolu napsali bratři Jonathan (*1976) a Christopher Nolanovi (*1970). Je vždycky odvahou, pustit se na plátně nikoli do fantasy, ale do skutečné, ryzí, „tvrdé“ sci-fi, jako to kdysi dokázal Stanley Kubrick Vesmírou odyseou, ale pro sourozence právě to bylo výzvou. Vytvořili tak pozoruhodný vizuální příběh, obsahující slušnou sumu myšlenek i otázek a tři „staré“, byť ne přímo archetypální příběhy. Tyto tři příběhy nazvěme co nejjednodušeji Muž za knihovnou, Holčička babičkou a Srdce temnoty a začnu prostředním, protože je základem, bez něhož by se konstrukce zřítila. Holčička babičkou je základem i vizí, která má jednak statickou a za druhé i v čase pohyblivou osu. Statická předvádí holčičku, což je s výjimkami vždy zajímavé samo o sobě (asi jako jsou zajímavé děti vůbec), a tento nápad zajistili už dopředu valnou část úspěchu, když citlivě předvádí ideální vztah děvčete (Mackenzie Foyová) a jejího otce (Matthew McConaughey), který je roztříštěn tím nejneuvěřitelnějším způsobem, aby se závěrem opět slepil. To je dítě už babičkou, zatímco tatínek se nezměnil. „Na smrt svých dětí bychom se neměli dívat,“ říká stará paní a její mladší otec pokorně odchází, aby zemřela pouze v kruhu vlastních ratolestí. (Na smrt vlastní babičky bychom se naopak dívat měli, anebo smíme.)


Zatímco životu vládne sexualita, kterou nikoli každý úplně ovládá, na začátku je život očarován roky dětství a na konci roky často podobného stáří. Láska, pokud je normální, nemá přitom v letech dětství a pozdního stáří nic společného, jak to (třeba) využívám v cyklu Sny v měsíčníku Plzeňský literární život, jehož hrinkou je stará Alenka Cenková, která se stává děckem (a naopak), například v příbězích Alenka naposled na měsíci (v čísle 5/2018, https://issuu.com/knihovnaplzen/docs/plz_05_18) a Saturňan (6/2018, https://issuu.com/knihovnaplzen/docs/plz_06_18). Ale k Nolanovi! Časem se sunoucí složka dětského motivu filmu Interstaller předvádí mnohokrát už předloženou myšlenku, co by se asi tak stalo, kdyby kosmonaut odletěl do kosmu a díky časovému paradoxu nezestárl, takže by dcerku našel po návratu už starou, a s ní celý svět.


2.
Teď si všimněme hororového jádra filmu. Nazval jsem je Muž za knihovnou. Sir Alfred Hitchcock by je podle mého názoru převyprávěl následovně:


„Vždycky večer, když tatínek nechá dcerku o samotě v pokojíčku, hne se hřbet nějaké knížky na některé poličce u zdi a občas knížka přímo vyletí. Ty knížky vyskakují tím způsobem, jako by chtěl někdo podat z Onoho světa zprávu (třeba morseovkou), a holčička se samozřejmě strašně bojí... Hu! Ale postupně ji ovládne chladná racionalita, takže si zkusí sdělení zapsat. Nakonec se odhalí, že za knihovnou nebyl duch, ale visel tam celý čas její táta ve volném kosmu a po návratu ze čtvrté či páté dimenze (nebo obou dohromady).“


Tento příběh by Hitchcock hodil do koše, ale bratři Nolanovi to neudělali a udělali dobře.


3.
Třetí „historka“ vlastně není historka, ale román. Napsal jej Conrad, jmenuje se Srdce temnoty a ve zjednodušení se dá vyprávět takto: Daleko v pralese nebo kosmu žije muž-démon (Matt Damon), který byl původně dobrý, ale vlivem pralesa nebo zklamání z (vlastně, hle, prázdného) prostředí se stal „prázdně“ zlým. Teď je zato pán o to větší a musíme se ho bát, nebo s ním bojovat. Je nejtemnějším bodem temnoty, kterou jsme k němu putovali, ačkoli jsme ho původně považovali za Boha dobrého; ale je to Bůh zla. Ve filmu režírovaném Christopherem Nolanem jej Pozemšťané původně vyslali na vesmírnou expedici, aby objevil novou planetu pro lidi umírající na Zemi bez jídla uprostřed prachu. On bohužel v nekonečné dáli zjistil, že nic jako lepší ráj nikde neexistuje, ale potřeboval, aby jej zachránili, takže odvysílal opak reality. A když přiletí onen tatínek, který kvůli lháři opustil dcerku, strčí jej rozčarovaný objevitel Ničeho zákeřně do propasti a chce se zmocnit jeho lodi; ale to se mu naštěstí nepodaří a otec se vrací, i když „teprve“ do budoucnosti.


4.
Film Insterstaller má samo sebou další fazety, ale podle všeho také dokazuje, že lze dobře kombinovat i podobnou trojici memů (podobných blábolu pouze na první pohled), a výsledek je přesto geniální. Otřese vámi.

 


Interstaller (27. nejoblíbenější film podle ČSFD).

Scénář a režie Christopher Nolan. Spoluautor scénáře Jonathan Nolan.

Hrají Matthew McConaughey, Mackenzie Foyová, John Lithgow, Michael Caine, Anne Hathawayová, Jessica Chastainová, Ellen Burstynová, Matt Damon a další. Kamera Hoyote van Hoytema. Hudba Hans Zimmer.

USA/Británie/Kanada/Island 2014

 

Trailer:

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pondělí, 08 Říjen 2018 15:45 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB