Jihlavský večírek s Babišem

Email Tisk PDF

Babiš MatrixJihlava již podevatenácté hostila Mezinárodní festival dokumentárních filmů. Původně studentská akce dnes přerostla v profesionální festival se sedmi soutěžními sekcemi, který uvedl více než 250 dokumentů z 53 zemí světa.

 

 

 

Studentská uvolněnost, nebojácnost i angažovanost jihlavskému festivalu zůstala. Když dojdou místa, sedí se klidně na zemi, často vedle psů, kteří promítání doprovázejí radostným štěkáním. Po skončení projekce se pak na pódiu objeví dokumentaristé ve vytahaných svetrech veřejně zpytující svědomí, jestli nemohli v tématu jít ještě do větší hloubky nebo nejsou něčí příbuzní, což by mohl být střet zájmů.
Zřejmá angažovanost festivalu spočívá nejen ve výběru českých i zahraničních politických dokumentů, ale také v pozvání provokativních osobností do Inspiračního fóra. Pravděpodobně největší rozruch způsobilo na festivalu online video spojení se zakladatelem zpravodajského serveru WikiLeaks Julianem Assangem, který je od roku 2012 v azylu na ekvádorské ambasádě v Londýně. Po hodinovém rozhovoru asi 600 přítomných společně s Assangem zamávalo „velkému bratrovi", protože americká NSA podle jeho slov nikdy nespí a určitě sleduje i tento skypový přenos.
O další kontroverzi se postarala členka ruské feministické protestní skupiny Pussy Riot Maria Aljochinová, když v průběhu veřejné besedy ocenila čin performerské skupiny Ztohoven, která na Pražském hradě vyvěsila v září červené trenky místo prezidentské vlajky.

 

Hrozba žalob
Angažovanost festivalu má pravděpodobně také své meze. Alespoň tak lze vysvětlit rozhodnutí neudělit hlavní cenu v sekci českých dokumentů. Oficiální vyjádření porotců sice znělo, že „většina filmů je dramaturgicky neujasněná, trpí neúměrně dlouhou stopáží, mnohé filmy zůstávají na úrovni televizní publicistiky a autorská výpověď často není soudržná a přesvědčivá". Přesto festivaloví nadšenci měli jasno a diváckou cenu věnovali dokumentárnímu filmu Matrix AB režiséra Víta Klusáka. Jedná se o filmový portrét Andreje Babiše, který vznikal během jednoho roku a ukázal ministra financí v ne zrovna lichotivém světle. Snímek natáčela Česká televize v rámci dokumentárního cyklu Český žurnál, a proto se všechny informace uvedené ve filmu údajně několikrát ověřovaly. Babišovi se však výsledný dokument očividně nelíbil, označil ho za „podraz" a režisérovi i televizi hrozí soudy.
Výmluvný a zároveň děsivý byl v tomto ohledu krátký video dovětek, v němž se Babiš omluvil za svou neúčast na festivalové premiéře. Nezapomněl zde však vyjmenovat všechny filmy, které v posledních letech sponzoroval, a ubezpečil diváky, že navzdory tomuto snímku bude dál finančně podporovat českou kinematografii. Svůj monolog pak zakončil slovy: „A také je mi líto, že nemůžu jít s vámi na večírek, abychom se poznali osobně, abyste měli jiný dojem, než vytváří ten nepovedený film."
Horkým kandidátem na cenu za nejlepší český dokument se stal také snímek Rino režiséra Jakuba Wagnera, který vypráví o dvojitém agentovi Karlu Köcherovi. Dvouminutová začerněná pasáž uprostřed filmu nenechala nikoho na pochybách, že nadmíru inteligentní agent vedl skutečně pestrý sexuální život, ale také napovídala, že režisérovi hrozí nejedna Köcherova žaloba.

 

Podfinancování českého dokumentu
S humornou nadsázkou byl natočený absolventský film Tomáše Potočného Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem Krystlíkem, jenž pojednává o privatizaci ocelárny Poldi Kladno. Snímek získal čestné uznání poroty stejně jako film Češi proti Čechům režiséra Tomáše Kratochvíla, který se vydal do romského ghetta porozumět místním obyvatelům.
Vedle českých snímků se v Jihlavě představily také dokumentární snímky z ciziny. V sekci Al Akhbar zaměřené na současnou situaci v Sýrii zazářil emocionálně nabitý film Syrská love story.
Dokumentární melodrama britského režiséra Seana McAllistera ukázalo život páru, který se do sebe zamiloval v syrském vězení a jako političtí uprchlíci se pokusili dostat pryč ze země. Přestože dokument nezískal žádné ocenění, v Londýně se na něj už nyní stojí fronty, a tak doufejme, že bude brzy uveden také v českých kinech.
Jihlavský festival ukázal současný dokument v celé své šíři. Ačkoliv si ředitel festivalu Marek Hovorka stěžoval na dlouhodobé podfinancování českého dokumentárního filmu, tak se alespoň podle festivalových premiér zdá, že dokumentární tvorba je u nás v dobré kondici a má našlápnuto k nové vlně kvalitních angažovaných snímků

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 27 Listopad 2015 17:57 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB