Značka prodává umělce

Email Tisk PDF

 

Duchamp ŽralokS jistou nadsázkou lze říci, že výtvarný svět moderního umění nejvíce ovlivnily dvě události: vystavení Duchampova pisoáru v galerii a prodej žraloka naloženého ve formaldehydu (obrázek vlevo) coby uměleckého díla za 12 milionů dolarů. 

 

 

Když Marcel Duchamp v roce 1917 vystavil průmyslově vyráběný pisoár pod názvem „Fontána“ s vlastním podpisem jako svébytné umělecké dílo, otevřel tím zároveň cestu k novému způsobu přemýšlení o umění. Od tohoto momentu je možné za umění považovat naprosto cokoliv, záleží vždy jen na kontextu. Díky tomuto svobodomyslnému chápání proto může být za umění považován také tygří žralok, kterého nechal britský výtvarník Damien Hirst vypreparovat a naložit do obřího akvária s formaldehydem. I přes svůj filozoficky laděný název „Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živého“ byl tento objekt v roce 2005 prodán za horentní sumu peněz, kterou dodnes pokořilo jen málo soudobých uměleckých děl. 

 

Budování umělecké sbírky

Otázka však zní, jestli má tento objekt vskutku takovou cenu a jestli ne, proč byl kupující sběratel ochoten zaplatit tak vysokou částku? Na tuto ale i další otázky odpovídají manželé Wagnerovi ve své nové knize Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc. Wagnerovi nejsou žádnými praxí nepolíbenými teoretiky, za svůj život v USA shromáždili uměleckou sbírku čítající téměř tisíc současných děl. Jejich obrazová příručka je přehledně členěna do kapitol, které se věnují tématům jako osobní vkus, kurátorská praxe, výtvarná kritika nebo umělecký trh. V závěru publikace se pak soustředí na praktické rady, jak vybudovat vlastní uměleckou sbírku. Za jedno z hlavních rozhodnutí považují zaměření a specializaci sbírky. Je vlastně jedno, zda budete sbírat ženské akty nebo naopak obrazy, kterým dominuje červená barva. Důležité je zaměřit se pouze na jedno médium, jedno časové období nebo jeden námět, a toho se po celou dobu budování sbírky držet.

 

Umělec bohém

Nedávno vydanou sondou do světa aukcí a nemilosrdného trhu s uměním je kniha Snídaně u Sothebyho, kterou napsal ředitel newyorské aukční síně Sotheby´s Philip Hook. Jak podtitul Svět umění od A do Z napovídá, publikace je členěna do hesel, v nichž autor zúročuje pětatřicet let strávených v oboru. Oproti předchozí knížce je Snídaně u Sothebyho plná suchého britského humoru a místy zde najdeme také lehkou dávku galerijní nabubřelosti. Autor až s cynickou vážností například konstatuje, že se nejlépe prodávají portréty krásných žen. Pokud jde o tváře, „usměvavý obličej se prodává lépe než zamračený“. Sběratelé a kupci obecně „dávají přednost štěstí před smutkem, pokoji před konfliktem a potěšení před bolestí“. Cenu obrazu dále pozitivně ovlivňuje, zda byl umělec bohém, psal si deník, měl svoji múzu, pobýval ve vězení nebo zemřel jako mladý či spáchal sebevraždu. V případě krajinek je slunečná obloha „předvídatelně žádanější než deštivá nebo bouřková oblaka“. Déšť prostě představuje větší obchodní riziko, a to i tehdy, když je krajina jasně identifikovatelná, což je další prodejní plus. U zátiší je „ovoce obvykle žádanější než zelenina a mrtvá zvěřina znamená téměř vždycky problém, zejména pokud jsou přítomné stopy krve“. Pro milovníky abstrakce je pak důležitá zpráva, že modrá se prodává lépe než jiné barvy. Jednoduše řečeno: „modrý Miró má větší cenu než hnědý.“

 

Kvalita díla není důležitá

Snídaně u Sothebyho vytváří díky svému zaměření na prodej umění převážně z 19. a první poloviny 20. století jakýsi odrazový můstek pro pochopení umění současného. Originální pohled na světový trh se soudobým uměním nabízí čtivě napsaná kniha Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů, která vyšla v českém překladu už v roce 2010. Její autor, britský profesor ekonomie a sběratel umění Don Thompson, si na svou otázku odpovídá následně: „Cena uměleckého díla má víc co dělat s pečlivě vybudovanou značkou výtvarníka, galerie nebo aukčního domu a se sběratelskou ješitností než s uměleckou hodnotou.“ Na trhu se současným uměním není tedy podle něj důležitá kvalita, která se bude časem zhodnocovat, ale značka, a to především umělce. Damien Hirst ji bez pochyby má, jinak by se jeho žralok neprodal za neuvěřitelných 12 milionů dolarů.

 

Autorka je historička umění a publicistka.

 

Ethan WAGNER-Thea WESTREICHOVÁ WAGNEROVÁ: Sbírání umění: vášeň, investice  a mnohem víc. 

Zlín, Kniha Zlín 2015.  207 s.ISBN 978-80-7473-279-9

Dop. cena:  499 Kč

Philip HOOK: Snídaně 

u Sothebyho. Svět umění od A do Z.

Zlín, Kniha Zlín 2015.  397 s. ISBN 978-80-7473-227-0

Dop. cena:  399 Kč

Don THOMPSON: Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů. 

Kniha Zlín, 

Zlín 2010.  361 s. 

ISBN 978-8087162-58-3.Dop. cena:  389 Kč

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Středa, 18 Listopad 2015 16:00 )  


Akademie Literárních novin vás zve na kurz

Soudobé československé a české dějiny – významná výročí 2018

Lektory kurzu jsou vědečtí pracovníci Ústavu soudobých dějin Akademie věd České republiky

Oldřich Tůma a Jiří Kocian.

Kurz se zabývá československými a českými soudobými dějinami v souvislosti s významnými výročími roku 2018: 1918 vznik samostatného státu ČR, 1938 Mnichovská dohoda, 1948 komunistický převrat a 1968 konec Pražského jara, a to v kontextu mezinárodních souvislostí včetně studené války.

Středa a čtvrtek 10. a 11. ledna 2018 * 10:00 hod. až 16:00 hod. * 20 účastníků * Korunní 810/104, budova D, Praha 10-Vinohrady * 2400 Kč včetně oběda a občerstvení

Kurz je akreditován MŠMT ČR

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB