Literární noviny

Zprávy, analýzy

Psychologicky zdařilé výseče z dostatečně rozmanitých životů

Recenze Pondělí, 31 Srpen 2015 07:12

„Nedobrovolná samota je opuštěnost,“ konstatoval kdysi přední surrealista André Breton a jako motto výrok vskutku zapadá na úvod knihy Noc je nekonečná; po stejném právu, po jakém svazeček zaštiťuje doslov renomovaného Jana Kameníčka.

V Stiborově šelfu poetický příliv

Miroslav Vejlupek Neděle, 30 Srpen 2015 07:57

„Býti básníkem je permanentní životní stav.“ Radana Šatánková.

U knihovny s Petrem Bílkem č. 25

U knihovny Neděle, 30 Srpen 2015 07:28

Aleš Urválek: Vyměřování Německa. Promluvy o podstatě němectví (Host 2015)

Žena, která se nepoddala zlu

Recenze Sobota, 29 Srpen 2015 08:47

„Člověk je však zrozen pro trápení a jiskry, aby létaly vzhůru.", řekl kdysi Jóbovi jeden z jeho přátel, když se dozvěděl, co všechno jej potkalo a o co přišel.

Tomáš Macek: Příběhy Staré dámy – Sto ročníků Tour de France

Čtení Sobota, 29 Srpen 2015 08:37

Kniha sportovního novináře Tomáše Macka je první tuzemskou publikací, která se zabývá historií nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France, který má i u nás mnoho fanoušků. Více než šesti set stránková kniha se stala jedním z nejprodávanějších titulů Velkého knižního čtvrtka roku 2013. Nyní ji pražské nakladatelství Prostor vydává už ve třetím, doplněném vydání.

Miloš Mendel: Arabské jaro

Čtení Sobota, 29 Srpen 2015 07:53

Eufemistický výraz „arabské jaro“ se stal všeobecně užívaným klišé pro politický a ideologický vývoj v zemích Blízkého východu a severní Afriky od ledna 2011. Jaký proces se tehdy začal v některých oblastech odvíjet? Autor nabízí českému čtenáři koncizní a syntetický výklad o historickém, sociálním a kulturním pozadí současného vývoje na Blízkém východě. Podává výklad specifických rysů arabské politické kultury, problematiky lokálních identit tamějších společností, odlišností oblastí arabského světa a konfrontace „sekulárních“ ideologií autoritářských režimů a tradičních monarchií s nevyhnutelným procesem islamizace arabských společností, a to v kontextu mezinárodní politiky od dob kolonialismu až do žhavé současnosti.

Rozptýlí Museum Kampa krumlovský smutek?

Jan Dočekal Pátek, 28 Srpen 2015 15:08

Srpnová sobota. Další z horkých dnů letošních prázdnin. Na moravskokrumlovském zámku otevírají v deset. Máme půl hodiny čas. Reklama na sousední zdi hlásá, že se tam nachází Občerstvení. Ale za chvíli už víme, že reklama je klamná, Občerstvení je zavřené. Majitelé sedí za plůtkem předzahrádky: „Už čtyři roky nefungujeme,“ říká bývalá hostinská, „když odvezli Muchu do Prahy, nikdo nechodil. Zavřeli jsme.“ Namítám, že teď jsou zde přece jiné výstavy… „Co vás nemá, na ty nikdo nejde. Epopej, to bylo jiný kafe. Jen za sobotu i deset autobusů. Pražáci ji sebrali a nám zbyly oči pro pláč.“      (Vlevo snímek z otevírání nové expozice)

Carter k mariňákům: Rusko a IS jsou pro nás největší hrozba

Svět Pátek, 28 Srpen 2015 13:37

IS, o tom se americký ministr obrany Ashton Carter až často nezmiňuje, zato Rusko jakoby bylo velkým trnem v oku, neboť je to za sebou již po několikáté stejné sdělení o velké hrozbě od Putina.

Shelly Kingová: Okamžik všeho

Čtení Pátek, 28 Srpen 2015 11:23

Nezaměstnaná IT specialistka, krachující antikvariát, stará kniha a láska dvou lidí, kteří se nikdy osobně nesetkali…

Fikce a potlačovaná realita „války proti IS“

Tereza Spencerová Pátek, 28 Srpen 2015 10:14

Jako by ožíval duch George W. Bushe a jeho falešných argumentů pro agresi proti Iráku z roku 2003. Nové zprávy totiž napovídají tomu, že zprávy Pentagonu a jeho tajných služeb o Obalově „válce proti Islámskému státu“ byly záměrně upravovány tak, aby odpovídaly optimistickým veřejným proklamacím prezidenta, jeho ministrů a generality.

Krátký rozhovor s nezdolným Vlastislavem „ABC“ Tomanem

Literatura Pátek, 28 Srpen 2015 07:31

Jest aktivním i jako člen své velké rodiny, ale i coby dlouholetý důchodce; je aktivní jako spisovatel, je aktivní jako scenárista a je aktivní jako poradce časopisu ABC, který mu bylo ne snad celým životem, avšak valnou jeho část naplnil.

Má „bedna“ budoucnost?

Domácí Pátek, 28 Srpen 2015 07:31

Diskuse o možných a nemožných perspektivách určitých žánrů, forem nebo celých sdělovacích prostředků se vede v mediální branži velmi dlouho, zpravidla ve vlnách daných technologickými revolucemi. Pamatujeme odepisování divadla (nástupem filmu), psaní nekrologu na film (s příchodem televize). Ta zatím poslední vlna přišla s internetem, u nás se o nějakém významném vlivu internetu na mediální poměry dá začít mluvit zhruba od počátku nového tisíciletí. Internet byl od počátku spojován s věkovou skupinou, kterou někteří nazývali souhrnně „noví aktivní". Celkem masově se předvídal rychlý pád televizní kultury, který se měl zhruba krýt s ústupem tištěných periodik, zejména deníků, z nejvyšších pozic v oblasti zpravodajství a obecně masové distribuce informací.

Summit EU – Západní Balkán. Oč tu běží, je zima utečenců

Svět Čtvrtek, 27 Srpen 2015 10:09

Ve Vídni se dnes koná největší evropský dialog týkající se Západního Balkánu. Nazývá se oficiálně „2015 Western Balkans Summit“ a schůzka nejvyšších představitelů tohoto regionu s politickými zástupci Západu (Německo, Rakousko, Francie, Itálie a EU - Federica Mogheriniová) má po roce v Rakousku své druhé pokračování. Za rok se stejná akce koná v Paříži. Summity mají pokračovat až do roku 2018.