Zprávy, analýzy

Ralf Dahrendorf : Hledání nového řádu

Recenze Pondělí, 22 Říjen 2018 10:13

Ralf Dahrendorf se narodil v roce 1929 a zemřel v roce 2009 v Německu. To samo o sobě je do velké míry určující pro dobré pochopení jeho myšlenek, které jsou zachyceny mimo jiné i v sérii čtyř přednášek o politice svobody, které tvoří obsah knihy Hledání nového řádu.

Názor na rakety kratšího doletu se od devadesátých let změnil

Svět Pondělí, 22 Říjen 2018 07:31

Americký prezident Donald Trump prohlásil před novináři na předvolebním shromáždění ve městě Elko v Nevadě, že Spojené státy odstoupí od dohody o likvidaci raket středního s krátkého doletu (INF - Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty) s Ruskem, kterou Ronald Reagan a Michail Gorbačov, připravovali v roce 1986 a k jejímu podepsání smlouvy v prosinci rolu 1987. „Zbraně začneme vyvíjet, pokud nebude Rusko a Čína souhlasit s novou dohodou,“ uvedl dále Trump.

Politický buldozer Trump a zánik unilateralismu

Pavel Kopecký Pondělí, 22 Říjen 2018 06:09

Není prakticky pochyb o tom, že Spojené státy americké se pod Trumpovým vedením chovají nestandardně. Jako by se už ani nenamáhaly vytvářet krycí historky svých činů; zejména pomocí propriet o ochraně lidských práv, solidaritě, budování spravedlivého globálního pořádku či udržování míru a stability. Toť přitom rétorika při uplatňování moci dokonale obvyklá! A to buď za účelem skrytí těch druhých, reálných pohnutek anebo k nasazování růžových brýlí lidem, kteří by nesnesli pohled na začasté krutou, bezohlednou situaci.

Eva Límanová: Rok pod horou Boha štěstí

Čtení Pondělí, 22 Říjen 2018 05:58

Roční pobyt v Zelené studánce, jak se v překladu jmenuje japonská vesnička Midorii, umožnil autorce intimní pohled na život, obyvatele a okolí tohoto kouzelného místa, vzdáleného necelých deset kilometrů od Hirošimy. Je to spíš pohled z žabí perspektivy, člověka neturisty, který se v cizí zemi nepohybuje z místa na místo, ale jako žába ze studánky pozoruje okolní dění z jednoho místa. Obraz, který vzniká, představuje Japonsko všedního dne, bez důrazu na obvyklé turistické atrakce, a obyčejný život na vesnici, která byla okrajově poznamenána atomovým výbuchem v roce 1945.

Fotoblog Fr. Dostála: Prezident s neobvyklou pokrývkou hlavy

František Dostál Pondělí, 22 Říjen 2018 05:03

V čase 100. výročí vzniku našeho státu probíhá také výstava věnované našim prezidentům od Masaryka až k tomu současnému.

Svědectví o holocaustu jako celoživotní program H. G. Adlera

Petr Nagy Pondělí, 22 Říjen 2018 05:00

Snad i proto, že zemřel právě 21. srpna, kdy si v Čechách připomínáme docela jiné události, nepsalo se letos o tom, že před třiceti lety zemřel spisovatel, historik, sociolog, teolog, politolog a filozof H. G. ADLER (1910–1988, na snímku vlevo). Patří ostatně k osobnostem, kterým se dodnes nedostalo zasloužené pozornosti, což se týká zvláště jeho literární tvorby.

Božena Správcová: Dárek

Čtení Neděle, 21 Říjen 2018 06:10

Nový román básnířky a prozaičky Boženy Správcové s ilustracemi Pavla Novotného se vyznačuje hravostí, svižným vyprávěním a dobře odposlechnutými dialogy; autorka i tentokrát ohledává hranice dobra a zla, a zároveň staví čtenáře před otázky, na které není, nesmí být, jednoznačná odpověď.

Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Glosář Neděle, 21 Říjen 2018 06:07

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie? Tak ještě že tu máme europoslance, kteří stíhají myslet na lepší zítřky a radit, co bychom měli řešit přednostně. I vymysleli, že by regulace emisí automobilů měla přitvrdit. Podobně jako si RVHP myslela, že poručí větru, dešti, europoslanci si myslí, že poručí fyzice a auta nebudou mít téměř žádné zplodiny.

Ale, ale, děvčata

A co dál Neděle, 21 Říjen 2018 06:05

To jsme se tak jednou v dávnu se sestrou vracely z hor. V tramvaji hlava na hlavě, jediné, čeho jsme se mohly na zadní plošince přidržovat, byly lyže. Mezi námi dvěma se tísnil důstojník. Nevšimla jsem si hodnosti, zato jeho ruky šmejdilky po sestřině pozadí. Chudák patnáctka zrudla až po uši skryté pod čepicí s velikou bambulí.

Zajímavé a důležité

Vhled Neděle, 21 Říjen 2018 05:59

Dozvěděl jsem se jednu pro mě osobně zajímavou a druhou docela závažnou informaci. Vezmeme to popořadě. Babiše znáte. Je to ředitel firmy, která vyhrála v demokratických volbách, a on se díky tomu stal šéfem vlády. Také většina z vás ví, že jeho původní firma Agrofert vlastní spoustu podniků i známá média. Mezi nimi Lidovky, Mladou frontu a jejich internetové verze. A teď koupili ještě nějaké kratochvilné záležitosti, kterým se říká bulvární. Tohle ale není to, o čem chci mluvit, i když by si tento fakt pozornost zasloužil. Tedy pokračujme.

Další óda na archiv

Na okraj Neděle, 21 Říjen 2018 05:53

Už jsem na tomto místě před nedávnem pěl ódy na svůj archiv. Míval před lety podobu skladovaných výstřižků. Šanony plné pitomostí vyslovených či napsaných čelními hrdiny naší politické a mediální scény. Už cirka patnáct let má podobu digitální, která je podobně přehledná, ale praktičtější: vejde se do jednoho externího disku velikosti cigaretové krabičky. A do takové tu a tam sahám, abych se přesvědčil o oné pravdě v médiích ze všech pravd nejtrvalejší: že totiž hloupost je věčná a v zásadě neměnná, platí pro ni zákon zachování hmoty. A že když ji na jednom konci potlumíte, vyleze na konci opačném ještě posílena. Vyženete ji dveřmi, vrátí se oknem. Je tu s námi.

Jenom zčásti snový román Štěpána Sixty

Ivo Fencl Sobota, 20 Říjen 2018 08:01

Ing. Štěpán Sixta (*18. 8. 1925 ve Velimi) žije v Praze-Strašnicích se starší svou sestrou. ovdovělou Mgr. et Mgr. Olgou Růžičkovou (*10. 2. 1921). Je mu třiadevadesát, dříve psal do novin i pro televizi, ale ústřední jeho zaměstnání to nebylo. Letos vyšel Štěpánu Sixtovi román Zlatý dolar a svým způsobem se jedná o unikát. Jen málo se setkáváme s podobným stupněm beletrizace osobních vzpomínek jako zde. On se tak však zachoval: s jistou samozřejmostí a s trochu rozvážnou nonšalancí, řekl bych.

Fotoblog Fr. Dostála: Všude okolo nás běží dějiny, ale...

František Dostál Sobota, 20 Říjen 2018 07:44

Sté výročí vzniku našeho státu jsem si užil v zahradě u zámku Vrchotovy Janovice. Dokonce poseděl u kamenného stolu, k němuž měl usednout i básník Rainer Maria Rilke (1875 – 1926).